kandidaat 3: Franciska Decuypere

Ad Van Poppel medewerker Trends

Jorgen Van hellemont (Sara Lee HBC België), Luc Suykens (Procter & Gamble) en Franciska Decuypere (Banksys) zijn de kandidaten voor de titel Marketeer van het Jaar 2004, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends portretteert de drie kandidaten. Deze week: Franciska Decuypere.

F ranciska Decuypere (45) is general manager Division Customer Relations bij Banksys. Zij brengt de producten op de Belgische markt. Dat betekent dat ze winkeliers en vrije beroepen ertoe probeert te bewegen Bancontact/Mr Cash en Proton als betalingsmogelijkheden aan te bieden. Maar ook de banken zijn klanten (én aandeelhouders van Banksys): zij geven de kaarten met de Bancontact/Mr. Cash- en Proton-functie uit. Banksys staat tevens in voor Cardstop en verzorgt de uitgavenstaat voor kredietkaarten. Decuypere heeft de leiding over twee commerciële equipes die de klantengroepen ondersteunen. “En voor het luik aftersales hebben we een callcenter waar alle vragen van de klanten (handelaars, banken én kaarthouders) binnenkomen.”

Decuyperes opdracht kunnen we moeilijk rekenen tot de klassieke productmarketing. “Voor mij is marketing breed: het is alles wat je aan merken op de markt brengt en elke interactie die je met de markt hebt. Het gaat niet alleen om de reclame, maar ook om de activiteiten van het verkoopteam en de aftersales, de klantgerichtheid.”

Op haar nominatie reageert Decuypere blij verrast: “Het bewijst dat de jury opgemerkt heeft waarmee we bezig zijn: imagocampagne, lancering van nieuwe producten, klantgerichtheid. Dit betekent eindelijk erkenning voor mensen die in zeer specifieke marktomstandigheden veranderingen willen brengen.”

Na haar studie Hedendaagse Geschiedenis ( KU Leuven) lag een carrière in marketing niet voor de hand. “Geschiedenis boeide me. Het was de drang naar begrijpen. Waarom zijn de zaken zoals ze zich voordoen? Maar mijn hart ging uit naar het bedrijfsleven.” Meteen kon ze aan de slag bij modemerk Andres, waar ze creatie, verkoop en productie op elkaar afstemde. “Na twee jaar vond ik dat het werk zich ging herhalen. Ik greep de kans om een universitaire stage te doen bij BBL (nu ING).” Bij BBL begon ze als accountmanager grote bedrijven en eindigde ze als senior manager distribution channels department. In 1999 stapte ze over naar Banksys. “Hier draait het niet alleen om het puur bancaire, er zijn ook de terminals en de informatica.”

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content