kandidaat 1: Jorgen Van hellemont
Jorgen Van hellemont (Sara Lee HBC Belgium), Luc Suykens (Procter & Gamble) en Franciska Decuypere (Banksys) zijn de kandidaten voor de titel Marketeer van het Jaar 2004, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends portretteert de drie kandidaten. Van hellemont opent de serie.
J orgen Van hellemont (40) is general manager van Sara Lee Household & Body Care Belgium, het bedrijf achter topmerken als Sanex, Ambi-Pur en Zwitsal. Dat hij kandidaat was voor de Marketeer van het Jaar 2004 was voor hem een volkomen verrassing, ook al omdat hij meer het algemeen management in handen heeft. Hij heeft wel een brede marketingachtergrond, waarvan de kiemen gelegd werden tijdens zijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen in Antwerpen ( Ufsia). “Ik was toen al gefascineerd door de blackbox van de consument: waarom koopt hij juist dat product?” Tijdens zijn extra studie Bedrijfsbeheer aan de Vlerick Leuven Gent Management School tekende hij een arbeidscontract bij Unilever, waar hij in 1988 begon als brand manager beverages ( Lipton en Lipton Ice Tea) bij Unilever-dochter Hartog.
“In drie jaar klom de omzet van Lipton Ice Tea van 2 naar 20 miljoen euro. De tijd was rijp voor een tea-based softdrink. Ik heb de positionering aangepast: van een pleasuredrink naar een drink for winners met een sportief imago.” Na goed drie jaar stapte hij over naar de verkoop. “Marketing kan je pas zeer goed doen als je ook de verkoop erbij kan betrekken.” Van hellemont was accountmanager voor Zwan, Lipton, Calvé, Royco en Unox bij onder meer Colruyt. “Ik was als jonge snaak verantwoordelijk voor 50 miljoen euro.”
Eind 1994 werd Van hellemont marketingmanager bij Hartog/Union voor de margarinemerken Becel, Solo en Bertolli. Dé uitdaging was Bertolli: “We hebben een grondige studie gedaan naar de mogelijkheden van een op olijfolie gebaseerde margarine.” Van hellemont noemt Bertolli dan ook zijn baby. Na twee jaar was het merk groter dan Effi en na drie jaar groter dan Planta.
Vier jaar later kreeg Van hellemont als directeur de verantwoordelijkheid over de marketing en verkoop van Mora Snacks. Van het horecamerk moest ook een retailmerk gemaakt worden, zonder dat het horecakanaal daaronder zou lijden. In twee jaar sprongen de retailactiviteiten met 45 % op. “Een fantastische tijd,” aldus Van hellemont, die zich wel door een headhunter liet verleiden om algemeen directeur te worden van Sara Lee Household & Bodycare Belgium. Daar moesten enkele merken afgestoten worden, terwijl de energie werd toegespitst op Zwitsal, Ambi-Pur en Sanex. “We hebben Sanex kunnen ombuigen van een medicinaal tot een merk voor bodycare (onder andere via tennissponsoring). Ambi-Pur nam 20 % van de markt en Zwitsal groeide met 8 à 9 % per jaar.”
Ad van Poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier