Kan Biac zomaar in DAT participeren?

De Vlaamse regering pompt liever geen geld in DAT, de opvolger van de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Maar via een tussenstap langs de Zaventemse luchthavenuitbater Biac wil ze toch 25 miljoen euro (1 miljard frank) op tafel leggen. “Een poging om de regionalisering door te voeren,” oordeelt zelfstandig consulente Marie Desseaux. De voormalige gedelegeerd bestuurster van Brussels South Charleroi Airport _ eerder aan de slag bij Sabena en touroperator Transair _ kent de sector. Dat er een verschil is tussen het noorden en zuiden van het land verrast haar niet. “In Wallonië houdt men liever de status-quo op het vlak van de instellingen. De Waalse regering koos voor de uitbouw van de regionale luchthavens omdat Zaventem voor 80% tot 90% Vlaams is.”

MARIE DESSEAUX. “Ik ken daar geen enkel ander voorbeeld van. Een luchtvaartmaatschappij moet haar klanten op dezelfde manier behandelen. Toen City Bird en eerder Constellation failliet gingen, heeft Biac niet voorgesteld om er geld in te pompen. Of dat problemen zou geven met Europa, weet ik niet. Ik neem aan dat de bedenkers van dit plan het dossier voldoende hebben bestudeerd. Zolang dit om een investering in privé-kapitaal gaat, en niet om hulp, en zolang alle klanten op een gelijkaardige behandeling kunnen rekenen, verwacht ik geen problemen.”

Intussen zou Biac volgens schattingen wel 200 tot 250 miljoen euro (8 tot 10 miljard frank) moeten neertellen voor de gronden. Is het voor de Belgische regering wel het aangewezen moment om geld uit de luchtvaart te halen?

DESSEAUX. “Voor de uitbouw van een luchthaven zijn de gronden van strategisch belang. Wanneer Biac op termijn naar de beurs wil, moet daar duidelijkheid over bestaan. Dat ze daarvoor moeten betalen, lijkt me normaal. De tijd is voorbij dat je een symbolische gulden moet betalen voor een eeuwigdurende pacht zoals Schiphol, of ze gratis krijgt zoals Zürich.”

Moet het Belgische luchtvaartbeleid zich niet toespitsen op de luchthavens, in plaats van op luchtvaartmaatschappijen?

DESSEAUX. “Het Belgische beleid is altijd heel vlak geweest. In Amsterdam voeren ze al veertig jaar een expansiepolitiek, hier werken ze altijd protectionistisch. Men was erg restrictief voor alles wat niet-Sabena was. Voor andere maatschappijen was het bijvoorbeeld erg moeilijk om licenties te bekomen. Terwijl een luchtvaartbeleid juist erg breed moet gaan, zelfs wanneer dat op korte termijn ten koste gaat van de lokale maatschappij. In het verleden was er gewoon een te grote vermenging van ‘s lands belang en dat van Sabena.”

L.H.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content