KAARSEN MET PIT

Met steeds meer toegevoegde waarde, themawerking en export stuwt kaarsenproducent Spaas de omzet naar het miljard.

Op een rond salontafeltje brandt de collectie kaarsen voor Kerstmis. 1997 welteverstaan. “De bestellingen van onze grootste klanten zijn al afgehandeld,” meldt marketing manager Fernand Dilliën. “De productie volgt weliswaar later. We zijn nu al volop bezig met Sint-Valentijn voor volgend jaar.”

Plannen op langere termijn, daar is het bij Spaas Kaarsen om te doen. Reeds zes generaties lang produceert het 100 %-familiebedrijf kaarsen. In 1853 stichtte Hendrik-Jan Spaas het bedrijf in Hamont, vandaag leidt Gerard Spaas de zaak. De familiale opvolging zorgt voor inteelt, noch metaalmoeheid. Dankzij voortdurende productinnovatie en themawerking, gaat de omzet met rasse schreden vooruit. In 1995 bedroeg die 672 miljoen, vorig jaar 780 miljoen. Dit jaar wordt uitgekeken naar een miljard. Vooral de export, goed voor 37 % van de omzet, moet de groei maken. Spaas lonkt naar Griekenland en Spanje, waar dit jaar een grootse merkcampagne start. En de Verenigde Staten. ” Spaas Candles USA moet volumes maken. Begin 1996 hebben we een filiaal opgericht in South Carolina, het net van vertegenwoordigers staat nu paraat. De prijzen in de Verenigde Staten zijn hoger dan in Europa. Bovendien zijn drijfkaarsen ginds onbekend. Voorlopig worden de kaarsen nog ingevoerd. Maar op termijn gaan we ter plaatse produceren.”

In het bedrijf in Hamont maken 180 werknemers de kaarsen. 63 % van de productie blijft bestemd voor de Belgische markt. Kerken zijn goed voor een vijfde van de omzet, ” profaan België” voor 43 %. “Het aantal kerkgangers in België daalt sterk,” zegt Dilliën. “Maar wij merken dat niet, er worden nog evenveel kaarsen verbrand.” In de kerken zegt Spaas 70 % van de markt te bezitten. Profaan België krijgt voornamelijk kaarsen via de grootwarenhuizen. Volgens een onderzoek van GFK bezit Spaas 52 % marktaandeel in de grootdistributie.

Themawerking en nieuwe producten stimuleren de verkoop, die voor de helft uit “impulsieve verkoop” bestaat. Dit jaar pakte Spaas voor het eerst uit met een gamma voor Valentijn. Vorig jaar werden kaarsen met parfums (roos, vanille, zeegeur) gelanceerd. Een nieuwigheid is een kaars in een huishoudbokaal. “De kaarsenmarkt blijft in positieve zin in beweging. De consumptie in België bedraagt 600 gram per capita per jaar. In Nederland is dat anderhalve kilo,” analyseert Fernand Dilliën.

LAMBERT GEERKENS (ELLIMETAL) De schaarste op de arbeidsmarkt doet de al hoge Belgische loonkost verder stijgen.

GERARD SPAAS EN FERNAND DILLIEN (SPAAS KAARSEN) Groei naar het miljard moet vooral uit export komen, onder andere naar de VS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content