Juwelen uit de kunst
Met een uitermate vrouwelijke juwelencollectie, ontworpen in samenwerking met de kunstenaar Michel Mouffe en een lijn juwelen voor mannen slijpt het prestigieuze huis De Greef verder aan de toekomst.
Juwelier Arnaud Wittmann van huis De Greef en kunstenaar Michel Mouffe worden gedreven door eenzelfde verlangen : vorm geven aan bijzondere universa. Hun ontmoeting leidde tot een bijzondere collectie eigentijdse juwelen op het snijpunt van inventiviteit en creativiteit, savoir-faire en creatie. Wittmann en Mouffe lieten zich inspireren door voorouderlijke tradities. Hun sieraden raken hart en ziel en hebben de kracht van een talisman. De ‘quatre mains’ lijken wel minisculpturen, kleinoden met de allure van draagbare ex-voto’s. In het hart van de innoverende collectie (met ringen, halskettingen en oorringen) vinden we een ruitvorm met harmonieuze proporties, soepele curves en zachte hoeken. Ook de combinaties van materialen zijn ongezien: wit of roze goud gaat stijlvol samen met onyx(marmer), geoxideerd koper en diamant. Het is fascinerend om te zien hoe deze verschillende en eclectische materialen elkaar optimaal tot hun recht laten komen.
De creaties omvatten zowel uitgepuurde sculpturen als kleurrijke sieraden met ruime, genereuze volumes.
Al sinds 1848 tekent het huis De Greef present in Brussel. Het huis staat vandaag onder leiding van de broers Arnaud en Jacques Wittmann en combineert twee passies : haute joaillerie en haute horlogerie. De horlogerie is het domein van Jacques. Arnaud op zijn beurt creëert unieke en originele juwelen, aangevuld met ontwerpen op maat. Die creaties omvatten zowel uitgepuurde, hedendaagse sculpturen als kleurrijke sieraden met ruime, genereuze volumes. Elk juweel is geïnspireerd en origineel en heeft die extra artistieke toets. Dat laatste is logisch. Arnaud Wittmann heeft een grote voorliefde voor moderne kunst, met een voorkeur voor de dada-beweging, het surrealisme en vooral ook de Cobra-beweging. “Wat me passioneert in Cobra, is de dynamiek tussen de kunstenaars, de uitwisseling.” Een laatste troef van De Greef, en niet de minste : Arnaud Wittmann zweert bij ouderwetse fabricatie, bij de savoir-faire van het ambachtelijke vakmanschap. Een veeleer zeldzame kwaliteit in onze tijd.
De wegen van Arnaud Wittmann en de wereldberoemde Brusselse schilder en beeldhouwer Michel Mouffe kruisten elkaar vijf jaar geleden tijdens de kunstbeurs Art Brussels. Coup de foudre. “Het was een ontmoeting tussen twee verschillende werelden, en we hadden zin om die te vermengen”, vertelt Arnaud Wittmann. “De kunst van Michel is geen ‘makkelijke’ kunst. Er zit veel werk achter, veel reflectie en diepgang. Er schuilt ook een grote ambachtelijke dimensie in, iets wat ik zeer apprecieer. Ik hou van dat ‘manuele’ aspect in een kunstwerk, voor mij is kunst emotie. In het verleden had ik al eens een kunstwerk gebruikt voor een creatie. We wilden daarin nog verder gaan, echt voor 100% samenwerken, hand in hand als het ware. In het begin hadden we geen welomlijnd doel voor ogen. We hadden gewoon zin om met elkaar te praten, elkaar te begrijpen, zonder te weten waartoe deze uitwisseling zou kunnen leiden. Na twee jaar samenwerken zag deze collectie het licht.”
De kunstenaar brengt de kleur horizontaal aan. Laag na laag, geduldig over elkaar geplaatst.
Beide talenten waren voorbestemd om elkaar ooit te ontmoeten, ook al bewezen ze zich in totaal verschillende werelden. Maar hun gemeenschappelijke passie voor mooie lijnen, het uitgepuurde, het ambacht en het geduldige creatieve proces bracht hen samen. Wie naar de schilderijen van Michel Mouffe kijkt, raakt onvermijdelijk onder de indruk van het subtiele kleurenspel, de zachte reliëfs, de lijnen en krommingen die lijken te zweven. De kunstenaar brengt de kleur horizontaal aan, naar het voorbeeld van de oude meesters. Laag na laag, geduldig over elkaar geplaatst. Dat bezorgt de schilderijen dat superbe materie-effect, dat sculpturale aspect.
Met enthousiasme ging Michel Mouffe de uitdaging aan om een juwelencollectie te bedenken, waarmee hij blijk kon geven van originaliteit en rigueur in een domein dat niet echt het zijne is. “Ik legde mijn eerste schetsen voor aan Arnaud Wittmann”, legt Mouffe uit. “Samen selecteerden we een project dat als basis diende : een ruitvorm, geïnspireerd door een steen die ik heb gevonden op Formentera, een van de eilanden van de Balearen. De uitgepuurde vorm, met contouren die tegelijk aanwezig en vaag zijn, doet denken aan een primitieve sculptuur uit een eeuwenoude grot. Er is een referentie aan Venus, de synthese van de vrouwelijke krachten. Of nog aan de zwangere Maagd van Piero della Francesca, de evocatie van de kracht van de natuur. Het leek me een interessante vorm. En dat is een voorwaarde : het moet interessant zijn, er moet iets uit spreken. Vanuit die basis konden we voortgaan, de vorm ontwikkelen en integreren in een juweel.”
Oxidatie is het zout van de tijd. Je moet dat patina laten leven, want het voegt een dimensie toe, het draagt de tijd.
Michel Mouffe en Arnaud Wittmann gaven de ruitvormige kei een exquise vrouwelijkheid met mooi afgezoomde contouren. Een organisch motief, als uitgesneden in goud, in combinatie met geoxideerd koper, onyx en verrijkt met een discrete bezetting van diamanten. Waardoor de ruitvorm nog krachtiger wordt, helemaal gesublimeerd. Arnaud Wittmann : “Vooral dat patina op het koper is interessant. Oxidatie is het zout van de tijd. Je moet dat patina laten leven, want het voegt een dimensie toe, het draagt de tijd.”
De wederzijdse geestdrift over de samenwerking is groot. Smaak naar nog ? Michel Mouffe : “We hebben een tiental projecten die we willen ontwikkelen.” Het creatieve proces voor de volgende collectie is al gestart. ?
Tekst BARBARA WITKOWSKA
DE VERSIERDE MAN
De tijd dat mannen geen juwelen mochten dragen, ligt achter ons. Dat blijkt alleen al uit de imposante toename van juwelencollecties voor mannen, waarbij de grote namen het voortouw nemen. Huis De Greef lanceert bijvoorbeeld Designed for Men by De Greef. Ontwerper Arnaud Wittmann brak alle codes. Hij paste innovatieve technieken toe om een mix te maken van platina, zilver en een ‘geheim’ materiaal, wierdium. Het procedé werd in samenwerking met een Luiks atelier ontwikkeld en leidt tot een grijs-zwart metaal waarvan de kleur en de weerkaatsingen nooit veranderen. Het is zowel beschermd tegen schokken als tegen oxidatie. Gekoppeld aan dit wierdium zijn de glansrollen in de collectie weggelegd voor roze of wit goud, keramiek, diamanten en edelstenen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier