JUWEELTJES VAN DESIGN

Meester-edelsmid Paul De Maere heeft creatieve exclusiviteit als handelsmerk. Zijn juwelen zijn uitverkoren als productambassadeur voor Vlaanderen.

Zo’n 23 jaar geleden bouwden Paul De Maere en Anne-Marie DeclercqPatisserie Belcanto om tot een eigen juwelierszaak. Inmiddels is die uitgegroeid tot een bedrijf met een jaarlijkse omzet van enkele tientallen miljoenen. Het handelsmerk : allerlei goudcreaties, van juwelen over armbanden en hangers tot massief gouden brillen of kaders, met briljanten bezet.

Aanvankelijk beperkte juwelier De Maere zich tot aankoop en verkoop, maar heel snel veranderde het opzet. Omdat de markt van Belgische invoerders toen al verzadigd was, en omdat een kleine eenmanszaak nooit kon opboksen tegen de financieel sterkere concurrenten met hun enorme stocks, ontwierp de juwelier een eigen collectie, getooid met zijn meesterstempel, een leeuwin. De Maere : “In tegenstelling tot andere collega-ontwerpers volgde ik niet het sobere Italiaanse design. Ik bediende me van speelsere lijnen, liet Horta-invloeden doorschemeren en bracht meer franjes en elegantie in mijn creaties.”

Die zijn de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een ruime collectie, gewaardeerd in binnen- en buitenland. Paul De Maere trok onlangs nog met zijn Lion of Flanders-collectie voor intensieve prospectie naar Dubai en Bahrein, de juwelier heeft sinds tien jaar een vennoot in Zuid-Amerika en hij speurt intensief naar grondstoffen en afnemers in het Verre Oosten, India, Japan en de Filipijnen.

Mondjesmaat volgt de internationale erkenning. De juwelier denkt zelfs aan de uitbouw van een buitenlands distributienet. De Vlaamse overheid wil De Maere daarvoor een helpende hand reiken. Van de Vlaamse minister-president Luc Van den Brande (CVP) kregen de ontwerpen van Paul De Maere het Best of Flanders-label opgeplakt. De internationalisering van De Maere in de Lion of Flanders-collectie past perfect in de geest van het project, dat Vlaamse producten naar Hongkong of Singapore wil meenemen. De Maere stapt er graag in mee, maar wil niets overhaasten.

De nv Imar, waaronder de juwelierszaak van Paul De Maere ressorteert, staat op een breekpunt. In de komende maanden valt een beslissing over uitbreiding van het personeelsbestand. Classic, de lifestyle-beurs in de Kortrijkse Hallen, wordt begin november een belangrijke waardenmeter. Voorlopig werken vier mensen bij De Maere in het atelier. “We draaien volledig op eigen kapitaal en werken zonder tussenpersonen,” aldus de juwelier. “Ik ga zelf aan de bron mijn grondstoffen kopen en laat ze ter plaatse slijpen. Daar liggen mijn zwaarste investeringen.” Maar om een distributienet te kunnen opzetten, moeten er meer buitenlandse vennoten komen. De Maere is evenwel vooorzichtig : “We hoeden ons voor onbezonnen financiële risico’s en mengen ons liever niet in markten die we niet kunnen inschatten.”

PAUL DE MAERE (IMAR/LION OF FLANDERS) Internationale erkenning met eigen juwelencollectie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content