Jongeren, armen, zwarten en dommeriken

Het lijdt geen twijfel dat tabak nog altijd big business is. “Tobacco Wars” toont hoe de grote sigarettenmerken nieuwe impulsen en vooral alternatieven proberen te vinden voor de tanende markt in het Westen.

Voor een verstokte roker wordt het steeds moeilijker buiten de eigen huiskamer nog een plekje te vinden waar hij rustig een “rokertje” kan opsteken. Het sociaal stigma dat met roken gepaard gaat, is de jongste jaren steeds duidelijker geworden. Reglementen en wetten leggen het rookgedrag meer en meer aan banden. De voorbije jaren raakte roken zowaar in onbruik. De jongste berichten wijzen evenwel op een lichte heropleving van het rookritueel : jongeren zouden iets meer naar de sigaret grijpen en vooral vrouwen blijken steeds vaker mee op de tabakstrein te klimmen.

In De tabaksoorlog worden de geschiedenis van, en de vooruitzichten voor de grote wereldmerken van sigaretten en aanverwante rookwaren onder de loep genomen. De documentaire wordt zondagavond uitgezonden in de reeks De Keuze van Dekeyser op TV2. De reportage toont hoe twee van Amerika’s grootste tabakssymbolen de cowboy van Marlboro en de kameel met het vage Manneken Pis op de voorpoot van Camel een gooi doen naar de Aziatische markt wanneer ze merken dat de gloriedagen van de sigaret in het Westen geteld zijn. Niet alleen Azië is een potentiële groeimarkt voor de tabaksreuzen, ook de landen van Oost-Europa zijn gretige afnemers van de “cultsymbolen” van Amerikaanse makelij. Dat ze daarbij bereid zijn om over lijken te gaan, is duidelijk, al zijn het dan de lijken van hun eigen klanten…

Mensen blijven roken. Waarom, vragen de programmamakers zich af ? Heeft het te maken met smaak, verslaving, een neiging tot zelfdestructie, beïnvloeding door reclame, de behoefte om zich stoer voor te doen of de nood om zich dichter bij een onbereikbaar ideaal te voelen ? Ook de overheid heeft een dikke vinger in de tabakspap. Bij ons gaat van de prijs van een sigaret bijna driekwart rechtstreeks naar de fiscus. Tabak is in de Verenigde Staten een niet onbelangrijke landbouw- en industriële sector die banen schept en fiscale ontvangsten binnenbrengt… Een complete verloedering van de tabaksmarkt zou dan ook zware gevolgen kunnen hebben. In de VS schoten de uitgaven voor tabaksreclame in de voorbije 15 jaar omhoog van 1,2 naar 4 miljard dollar per jaar. Of zoals één van de grote tabaksbazen in de documentaire onomwonden zegt : ” We reserve it for the young, the poor, the black and the stupid !

RUDI MACKINTOSH

TV2, zondag 7 april, 19.50 uur.

De tabaksoorlog De Keuze van Dekeyser belicht de geschiedenis van, en de vooruitzichten voor de grote sigarettenmerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content