Jong & weinig ervaring, maar veel verantwoordelijkheid
Tim Driesen (32) was 28 toen hij creatief directeur werd van reclamebureau Famous en werd de eerste twee jaar zes jaar ouder. De laatste twee jaar probeert hij dat mentale vergrijzingsproces terug te draaien.
U bent in twee jaar zes jaar verouderd, zegt u. Hoe zwaar was het om op uw 28ste creatief directeur te worden?
TIM DRIESEN. “Als creatief in een reclamebureau werk je in een beschermde cocon. Zo krijg je een briefing en gaat de creatief directeur mee naar de klant. Wanneer je zelf creatief directeur wordt, valt die cocon weg. Je medewerkers verwachten net dat je zo’n cocon creëert voor hen, dat je problemen meteen aanpakt en snel keuzes maakt. Ik had geen scholing gekregen in managementtechnieken, waardoor de overgang heel zwaar was.
“Omdat ik mijn vorige job als creatief goed kende, wilde ik als nieuwe creatief directeur de problemen zelf oplossen wanneer ik iets mis zag lopen. Het gevolg was dat ik eigenlijk twee jobs deed: mijn oude en de nieuwe. Ik heb al doende geleerd hoe ik moest managen. Ik heb wel gezocht naar een managementopleiding die ik kon volgen, maar ik vond er geen. De bestaande opleidingen zijn te algemeen en niet toegespitst op de creatieve sector.”
Hoe slaagt u erin het mentale vergrijzingsproces, zoals u het noemt, terug te draaien en toch mee te blijven met nieuwe ontwikkelingen?
DRIESEN. “Ik probeer niet mee te doen met de laatste nieuwe gadgets of evoluties in de sociale media. Zo zit ik niet meer op Facebook. Op Twitter en Instagram zit ik wel, omdat ik af en toe eens graag mijn mening uit (hij haalde onlangs de media met zijn oproep aan Angelina Jolie om de open brief over haar borstamputatie in te sturen naar het reclamefestival in Cannes, nvdr.). Je kunt nooit met alles mee zijn.
“Tegenwoordig vernieuwen generaties zich sneller dan vroeger. Om de vijf jaar heb je al een nieuwe generatie. Ik ben 33 jaar, maar de jongeren hier op het bureau hebben al heel andere ideeën dan ik. Ik vind het daarom interessanter hen vertrouwen te geven, maar tegelijk goed naar hen te luisteren. De leeftijdshiërarchie moet verdwijnen. Ik kan evengoed iets leren van iemand van 18 als van iemand van 65. Ik probeer daarom contact te houden met interessante mensen uit elke leeftijdsgroep. Rolmodellen zoals vroeger zijn er niet meer. Iedereen moet zijn eigen rolmodel als een cocktail samenstellen door de ervaringen van anderen te absorberen.”
Jongeren krijgen snel verantwoordelijkheid, maar ze vragen er eigenlijk zelf naar. Denk aan initiatieven zoals de Friday-groep of De Rapporteurs, die volgen of de regering Di Rupo zijn beloftes houdt. Dan moeten ze toch niet klagen als ze snel een belangrijke job krijgen?
DRIESEN. “Ik merk dat er onder de jongeren twee groepen zijn. Je hebt ambitieuze jongeren voor wie niets snel genoeg kan gaan. Zij zijn het die dergelijke forums creëren. Daarnaast heb je andere jongeren, die veel trager gaan dan een paar jaar geleden. Wie gemotiveerd is, is echt zwaar gemotiveerd, maar wie niet gemotiveerd is, heeft dan ook echt heel weinig ambitie en energie. Het lijkt voor jongeren moeilijk om traag te groeien: ofwel moet het heel snel gaan ofwel moet het heel erg op het gemak.”
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier