JOHN NAISBITT

TOEKOMSTVISIE.

In een recente editie van Trend Letter beschrijft de Amerikaanse marketing-goeroe John Naisbitt een aantal evoluties waarmee managers de komende jaren rekening zullen moeten houden.

* Van status-quo naar flexibiliteit. Om de technologische, ekonomische en maatschappelijke veranderingen te kunnen bijhouden, zijn zowel ondernemers als verbruikers verplicht om konventioneel denken en handelen in vraag te stellen. Het wordt een noodzaak om tijd beter te benutten. Dat wordt mogelijk door de elektronische netwerken waarvan men de mobiliteit voor zich kan laten werken.

– Van mode naar waardebewustzijn. De tijden van jaarlijkse prijsverhogingen, de grote winstmarges, de dure merkprodukten en een stijgend inkomen zijn voorbij. Wereldwijd eist een nieuw type verbruiker waar voor zijn geld. Ondernemers zullen ook de grootste zorg moeten besteden aan een goede dienstverlening.

– Van een nationale naar een wereldvisie. Twee ontwikkelingen ontmoeten elkaar : de nationale markten van de industrielanden groeien minder sterk dan vroeger, daarom werpt men zich op markten die tot voor kort nog gesloten waren. In de volgende jaren zal de groei van de wereldhandel zich op 10 tot 12 markten koncentreren : Argentinië, Brazilië, Mexico, Polen, Zuid-Afrika, India, Turkije, Zuid-Korea, Indonesië, China (onder invloed van Hongkong en Taiwan), Thailand en Vietnam.

– Van passiviteit naar interaktiviteit. Interaktiviteit tussen zakenpartners met behulp van multimedia-technologieën zal vrijwel alle bedrijfssektoren beïnvloeden en ze ook veranderen.

– Van kompetitiviteit naar samenwerking. De kansen op de wereldmarkten overstijgen de mogelijkheden van de meeste ondernemingen. Derhalve zal worden nagegaan met wie men wil samenwerken en tegen wie men wil konkurreren. Sinds 1990 is het aantal samenwerkingsverbanden verdrievoudigd.

– Van massamarkt naar mikro-marketing. Bij de overgang naar het informatietijdperk verliezen demografische indelingen (inkomen, leeftijd, geslacht, standing) aan belang. De marktniches worden kleiner wat interessant is voor kleine ondernemers, maar ook voor grote firma’s die zich soepel kunnen organizeren.

– Van besturende mensen naar intelligente automatizering. De kwaliteit van de automatizering is dankzij diverse software-ontwikkelingen biezonder groot. Vandaag zijn robots viermaal meer efficiënt dan tien jaar geleden, en dat tegen een prijs die de helft lager ligt. De automatizering zal talrijke taken overnemen die vandaag nog door mensen worden verricht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content