JOBSTUDENT WORDT BAAS

Voor Randy Pulito werd de “American dream” werkelijkheid. Als jobstudent begon hij bij UPS ( United Parcel Services). Nu bekleedt hij er de functie van algemeen directeur voor UPS Europe. Als leider in de expeditiesector wil UPS de gangbare marktpraktijken radicaal veranderen. Een mooie ambitie, maar de vraag is wat er nog van overblijft na de zware staking waarmee UPS in de Verenigde Staten werd geconfronteerd. De Teamsters-vakbond legde het bedrijf plat met zijn eisen voor meer loon en betere contracten voor tijdelijken en deeltijdsen. De werknemers haalden een op het eerste gezicht gunstig akkoord. UPS heeft al aangekondigd misschien tot 15.000 jobs te zullen schrappen op een totaal van 300.000.

De ironie wil dat Randy Pulito bijna dertig jaar geleden, in 1968, met een deeltijds contract begon. Hij studeerde toen nog aan de universiteit van New Haven in de VS en kwam een centje bijverdienen met wat laadwerk voor UPS. Eens zijn diploma marketing op zak, werd hij bij UPS aangenomen. “Ik heb de raad van mijn vader opgevolgd. Om te slagen moet je ofwel bedrijfsleider, ofwel aandeelhouder van een bedrijf worden,” licht hij toe.

In ’69 wordt Randy Pulito gepromoveerd tot manager. Zijn ervaring groeit waardoor hij al snel model staat voor een langzame en succesvolle opgang op de professionele ladder. In het begin van zijn carrière was Randy Pulito operations manager in de VS. Sinds 1986 bestudeert hij tijdens korte verblijven in Taiwan, Zuid-Korea en China de mogelijkheden om er nieuwe vestigingen te openen. Gesterkt door deze internationale ervaring, wordt Randy Pulito weer naar de VS gehaald om er verschillende betrekkingen van district manager te bekleden. In 1994 wordt hem de functie van operations manager voor Centraal-Europa toevertrouwd. Deze betrekking betekent de voorbereidende stap in zijn benoeming, vorig jaar tot vice-voorzitter en daarna tot voorzitter van UPS Europe. 24.000 werknemers, 173 miljoen behandelde pakjes, 24 miljard omzet, 74.000 klanten, een wagenpark van meer dan 10.000 voertuigen… een reeks indrukwekkende cijfers.

Maar Randy Pulito houdt het hoofd koel. De uitdagingen blijven komen. UPS heeft immers een groot offensief geopend om de Europese markt te veroveren. Daarbij mikt het bedrijf vooral op de sector van de express-leveringen. Het bedrijf heeft heel zijn strategie herzien door een dienstenportefeuille en een vereenvoudigd standaard facturatiesysteem te introduceren. “Deze herstructurering kadert binnen het investeringsplan van 1,1 miljard dollar dat vorig jaar werd aangekondigd, met het oog op het op punt stellen van nieuwe technologieën, het aankopen van nieuwe voertuigen en het opzetten van een nieuwe infrastructuur,” besluit Randy Pulito. “Met deze strategie willen we de informatieverspreiding naar de klanten toe verbeteren en de kortste leveringstermijnen van de markt hanteren. Zo kan UPS leider worden in alle marktsegmenten.”

RANDY PULITO (UPS) UPS heeft een groot offensief geopend om de Europese markt te veroveren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content