Jeff Van Bever (51) ‘Wij zijn geen aasgieren’

Een kwarteeuw verbond Jeff Van Bever zijn leven met Club Méditerranée. Vandaag is hij partner bij Expense Reduction Aanalysts (ERA). De wereldwijde organisatie zoekt besparingsmogelijkheden bij ondernemingen op basis van het principe ‘ no cure, no pay‘. Slechts na effectief gevonden en gerealiseerde besparingen halen de managers van ERA ook een vergoeding binnen.

JEFF VAN BEVER (PARTNER EXPENSE REDUCTION ANALYSTS). “Na een kwarteeuw kwam het tot een breuk. Het afscheid was een emotioneel zwaar moment. Ik ben nog steeds een groot gebruiker van het product. Ik houd van de leuke sfeer bij Club Méditerranée. Ik doe graag mee aan de sportactiviteiten, zoals yoga, zeilen, golf, tennis. En ik ben een echte bourgondiër. Dus ik sta nog altijd achter de strategische keuze van de onderneming. Maar het klikte niet langer met mijn directe baas.”

Wat hebt u geleerd uit 25 jaar reiservaring?

VAN BEVER. “Reizen verkopen, is meer een levenswijze. Het staat voor een bepaalde vrijheid en het delen van geluk. Geluk moet je uiteraard zelf maken. Maar toch breng je een beetje geluk bij de mensen. De campagnes van Club Méditerranée draaien rond levensvreugde. De klanten zijn allemaal harde werkers, die dan eens eindelijk veertien dagen vakantie kunnen nemen. Ik ben dus nog steeds een vaandeldrager van het product. Maar ik ben ook blij dat ik nu iets anders kan doen.”

Expense Reduction Analysts. Dat leest als aasgieren die genadeloos neerstrijken en kosten gaan snoeien bij de ondernemingen.

VAN BEVER. “Nee, we zijn geen cost killers. We doen aan kosten- en aankoopmanagement. We snijden niet als gieren. Expense Reduction Analysts is een netwerk van wereldwijd 800 zelfstandige partners. In België tellen we een tiental partners. Het zijn mensen met een loopbaan in aankoop, marketing, verkoop. Ik breng dan klanten aan voor de experts binnen ERA. Die zoeken dan naar betere resultaten voor het wagenparkbeheer, de energie-uitgaven, of het onderhoud van de gebouwen.”

Het is voor bedrijven toch niet gemakkelijk hun kostenstructuur bloot te leggen voor een buitenstaander.

VAN BEVER. “Heel veel bedrijven hebben inderdaad een erg gesloten houding. Maar ERA hanteert al twintig jaar een methode voor de ontleding van de overheadkosten. Je moet geduld kunnen oefenen. Het binnenhalen van klanten neemt maanden in beslag. We eisen ook enkel een vergoeding als we effectief besparingen kunnen realiseren. Samen met de klant bestuderen we dan de processen. Hoe worden producten gekocht? Kunnen we het aankoopbeleid veranderen? We bekijken dat samen met de bedrijfsverantwoordelijke.”

Vertrouwen is dus erg belangrijk.

VAN BEVER. “Ik ben een echte netwerker. Je moet binnenkomen via de financieel directeur of de CEO. En dan is het puur een kwestie van vertrouwen. De CEO toont ons de cijfers. 10 procent van de uitgaven bestaat uit de zogenaamde kleine kosten. Als wij daarvan 20 procent kunnen besparen, kan de onderneming een extra marge van 2 procent genereren. Die extra marge kan je vaak veel moeilijker via de verkooptechnieken behalen.”

W.R.

“Wij kunnen bedrijven een extra marge van 2 procent bezorgen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content