‘Je moet de tijd de tijd laten’

Guido Van der Schueren koopt 8,16 procent van drukvoorbereidingsoftware-ontwikkelaar Global Graphics van referentieaandeelhouder Andlinger & Company. Hij was er al sinds mei voorzitter.

Van der Schueren is een begrip in prepresssoftware sinds hij in 1996 samen met de ingenieurs en medeoprichters Peter en Bart Denoo Artwork Systems naar de beurs bracht. De zoon van een fotograveur uit Gent begon zijn carrière als verkoper van Compugraphic, de Volkswagen onder de fotozetmachines. Daarna werkte hij tien jaar als verkoop- en marketingdirecteur bij DISC, een ontwikkelaar van prepresssoftware voor de etiketten- en verpakkingsmarkt. DISC werd in 1989 overgenomen door Barco.

Van der Schueren vertrok er met de broers Denoo omdat Barco volgens hen met zijn dure systemen te veel kansen liet liggen. Dat deed hun nieuwe bedrijf, Artwork Systems, alleszins niet. De relatief goedkope ArtPro-prepresssoftware op Macintosh zorgde in het boekjaar 1996, vlak voor de beursgang, al voor een spectaculaire nettowinst van 5,5 miljoen over een omzet van 10 miljoen euro. De beursintroductie bracht de drie stichters elk bruto ongeveer 39 miljoen euro aan meerwaarde op (een geruchtmakende rechtszaak over de fiscale constructie bij die beursgang eindigde met een dading).

Bij de verkoop van Artwork Systems aan EskoGraphics in 2007 streek Van der Schueren nog eens 50 miljoen op. Vier vijfde daarvan stopte hij opnieuw in overnemer EskoArtwork. Toen die in 2011 voor 350 miljoen naar het Amerikaanse Danaher ging, kreeg Van der Schueren bijna 16 miljoen euro boven op zijn inleg terug. “Geen geslaagde acquisitie”, noemt hij dat. “In 2007 had Artwork Systems 15 miljoen euro courante bedrijfskasstroom en de software van Esko 7 miljoen. Bij de verkoop was dat samen 15 miljoen euro. Er is waarde verloren gegaan. Er was te weinig innovatie.”

Sindsdien investeert Van der Schueren in innovatie. In het Amerikaanse Hybrid Software bijvoorbeeld, dat werkstromen voor drukvoorbereidingbeheer en -controle in de cloud bouwt. Packz Software, met (ex-)Menenaar Patrick Coussement als technologiedirecteur, ontwikkelt een drukvoorbereidingseditor voor verpakkingsdrukwerk. In het Gentse Adam Software van Dirk Noppe investeerde Van der Schueren al begin 2010. Hun software beheert bibliotheken en werkstromen van beeldmerken, brochures, video en andere ‘digitale activa’. De software van Global Graphics, dat al samenwerkte met Hybrid, stuurt dan weer vanuit de grafische opmaak de machines van de verpakking- of etikettendrukkerij aan. Onder meer HP, Oki en Xeikon gebruiken ze in sommige van hun machines. Met ReadZ van Bart De Pelsmaeker stapte Van der Schueren ook in opmaaksoftware voor elektronische publicaties.

Standvastige stuurman

Van der Schueren betaalt 1,68 miljoen euro voor zijn belang in Global Graphics. Dat is 2 euro per aandeel, 16 procent boven de gemiddelde koers in het jongste jaar en meer dan 40 procent boven de gemiddelde koers van de jongste vijf jaar. Sinds mei was hij er al voorzitter. Hij brengt een rijkdom aan commerciële contacten. “Van der Schueren opent de etikettenmarkt voor Global Graphics”, stelt Gert De Mesure, analist van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs, waar Global Graphics een sponsor is.

“Als hij met je in zee gaat, gaat hij tot het einde mee, of dat nu positief of negatief verloopt”, zegt Stéphane Vandervelde. Hij is de CEO van het betaaldienstenbedrijf Keyware, waar Van der Schueren nu 48 procent controleert. ING loodste Van der Schueren al in 1999 als investeerder in Keyware. Toen het bedrijf in 2001 kapseisde, werd Van der Schueren er voorzitter. “Je moet de tijd de tijd laten om er een behoorlijk verhaal van te maken”, zegt hij nu. Uit die periode stamt zijn turbulente investering in het gediversifieerde mediabedrijf Think Media van Maurice De Velder. Hij is er nog altijd voorzitter. “Vandaag vermijd ik direct te investeren in zaken waarvan ik niet veel snap”, bekent Van der Schueren.

“Guido werkt nauw samen met het management. Bij Hybrid zijn alle managers medeaandeelhouder. Bij Keyware is hij op alle managementmeetings”, zegt Vandervelde, die mee in sommige grafische ventures van Van der Schueren is gestapt. “Hij gaat mee naar de klanten. Hij staat op beurzen. Hij reist van de eerste tot de laatste week van het jaar.”

BRUNO LEIJNSE, ILLUSTRATIE DAAN ROSSEELS

“Van der Schueren opent de etikettenmarkt voor Global Graphics” Gert De Mesure, VFB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content