Jan Michielsen (62) Enkel een waarzegster voorspelt

Jaarverslagen kunnen soms bijzonder poëtisch voor de dag komen. “Enkel een waarzegster zonder scrupules zou zich in deze omstandigheden durven uit te spreken over concrete vooruitzichten.” Aldus de editie van 2010 van Miko, de producent in Turnhout van zowel koffie voor horeca als kunststofverpakkingen voor voeding en cosmetica.

JAN MICHIELSEN (MIKOPAC). “2010 was best een aardig jaar, hoor, met een bedrijfswinstmarge van 10 procent op de omzet. Maar in 2009 hadden we cijfers, die we nooit meer zullen halen. Onze grondstoffenprijzen maken 40 tot 44 procent van onze omzet. Die zijn dus enorm belangrijk. En in 2009 daalden die prijzen van 1300 naar 700 euro per ton. 2009 was dus een berenjaar. Als je 2010 vergelijkt met 2008, dan hadden we een heel normaal jaar.”

Hoe zit het met 2011?

MICHIELSEN. “We zagen in de loop van het jaar opnieuw een spectaculaire stijging van de grondstoffenprijzen. In juni was er weliswaar een kleine daling. Maar we kunnen die volatiele prijsbewegingen toch enigszins doorrekenen aan onze klanten. Om de drie tot zes maanden kunnen we onze prijzen aanpassen. Maar die aanpassing werkt steeds met een vertragend effect. Al bij al verwachten we dat 2011 een normaal, goed resultaat zal opleveren.”

Het filiaal in Polen leverde vorig jaar een kwart van de omzet. Hebt u geen problemen met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt in Polen?

MICHIELSEN. “De loonkosten stijgen zeker voor goed geschoolde technici. Maar er blijft een groot verschil met de lonen in België voor laaggeschoolde werknemers. De loonkosten zijn vrij beperkt in de totale productiekosten. We bouwden in Polen een volledig nieuwe afdeling voor spuitgieten. We zitten niet ver van de Duitse grens, en veel van onze klanten zitten in Duitsland.”

Mikopac levert ook 60 procent van de roomijsverpakkingen in Polen. Maar die afdeling maakt nog steeds de helft van de totale omzet. Wanneer gaat U diversifiëren?

MICHIELSEN. “Daar zijn we volop mee bezig. We maken nu ook margarineverpakkingen. En onze nieuwste innovatie is een verpakking met een wasmiddel voor in een wasmachine. Bubble is de naam. Zoals een zeepbel. Die verpakking lost gewoon op, wanneer je ze in de wastrommel gooit. Met die nieuwe verpakkingen willen we onze activiteiten wat meer spreiden. Want roomijs blijft erg seizoensgebonden.”

Voor welke klant maakt u die wasmiddelverpakkingen?

MICHIELSEN. “Wij beschermen de namen van onze klanten. Dat is een traditie van het huis. Maar het is een van de grote, internationale producenten van wasmiddelen.”

U bent 62. Wanneer mag de volgende generatie aan de slag?

MICHIELSEN. “De continuïteit wordt al verzekerd, via mijn achterneven Kristof Michielsen en Karel Hermans. Kris-tof heeft de technische leiding, Karel doet verkoop en marketing. Het is een opvolging van de lange termijn, want onze sector is technisch heel complex.”

W.R.

“Wij beschermen de namen van onze klanten. Dat is een traditie van het huis”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content