JAAP IN DROMENLAND
Christian Heinzmann, gedelegeerd bestuurder van VLM, stuurt ons volgend recht van antwoord:
“In nummer 42 van 15 oktober 1998, publiceert Trends op blz. 13 een artikel waarin op een negatieve manier wordt bericht over VLM, de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij, en haar voorzitter de heer Jaap Rosen Jacobson. Trends suggereert dat er iets verkeerd zou zijn met de plannen van de heer Jacobson om in Nederland het bedrijf Fokker herop te starten. Dit is louter speculatief en stoelt op geen enkel feitelijk bewijs. Feit is dat de heer Jacobson inderdaad al geruime tijd bezig is met het opstarten van het bedrijf Rekkof, dat een gedeelte van de activiteiten van vliegtuigbouwer Fokker zal heropnemen. Dat het heropstarten niet makkelijk is zal niemand ontkennen maar de negatieve informatie die Trends verspreidt over het uitstellen van de datum van heropstarten is niet terecht. De heer Jacobson wil in deze duidelijk niet over één nacht ijs gaan en een zo breed mogelijke en risicoloze basis creëren om te starten met een gezond bedrijf dat alle kansen op slagen heeft. Trends laat uitschijnen dat de pogingen op voorhand gedoemd zijn om te mislukken en dat een mislukking een probleem gaat vormen voor het voortbestaan van VLM. Dergelijke beweringen zijn volledig uit de lucht gegrepen. VLM is een zelfstandig, gezond en goed draaiend bedrijf met uitstekende perspectieven en wij protesteren met klem tegen deze vorm van negatieve berichtgeving van Trends. Dergelijke berichtgeving is totaal ongefundeerd. Dit is stemmingmakerij die VLM zowel qua reputatie als commercieel schade kan toebrengen.”
Tot daar de VLM-brief.
De tekst waar Christian Heinzmann naar verwijst, bestaat uit enkele citaten van Elsevier, die we overnamen met bronvermelding, én een conclusie richting VLM van Trends. In het Nederlandse kwaliteitsblad publiceerden Hans Crooijmans en Ron Kosterman op 26 september 1998 een glasheldere analyse over twee bladzijden van de tribulaties van Jaap Rosen Jacobson met Rekkof (de herstartonderneming voor Fokker) en zijn waterkans op succes met de herstart. De analyse, getiteld Jaap in Dromenland, is lezenswaardig voor wie gïnteresseerd is in, onder meer, de toekomst van VLM, sedert september 1996 eigendom van Jaap Rosen Jacobson. Wie het artikel wil lezen, een aanvulling bij bovenstaande brief, kan terecht bij de redactie van Elsevier: Tel. (00-31)20.515.99.44; fax: (00-31)20.515.99.00 of bij Trends: Tel. (02)467.57.00, fax: (02)467.57.56. Elsevier ontving geen repliek van VLM of Jaap Rosen Jacobson.
Op 13 oktober verwees Trends naar het goed draaiende VLM. Rekkof kost aan Jaap Rosen Jacobson handenvol geld. Wil hij die uitgaven gladstrijken na een eventuele mislukking van Rekkof, dan ligt de verkoop van VLM aan KLM – een natuurlijke kandidaat en een geïnteresseerde partij – in de lijn der verwachtingen. De lijn Antwerpen-Londen (de start) brengt grosso modo 25% aan van de omzet. 75% wordt binnengehaald met vluchten die voor anker gaan in Rotterdam en Londen. VLM werkt vandaag nog steeds vanuit een hoofdkantoor in Deurne met Belgisch management. Na een eventuele overname van VLM door KLM mogen managementveranderingen en adresveranderingen worden verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier