iPhone is slokop van de marges
De markt voor gsm’s krimpt, maar het smartphonesegment groeit alsof er geen crisis bestond. Volgens Gartner schoot de verkoop van ‘intelligente’ gsm’s, die toelaten om te e-mailen, te surfen en toepassingen te downloaden, in het tweede trimester met 27 procent omhoog, terwijl de wereldmarkt in zijn geheel met 6 procent kromp.
Het zijn vooral Apple en Research in Motion (RIM), de fabrikanten van de iPhone en de Blackberry, die van die boom profiteren. Hun marktaandelen zijn in één jaar gestegen van respectievelijk 2,8 procent tot 13,3 procent en van 17,3 procent naar 18,7 procent. De twee bedrijven lijken de onbetwiste leiders in het smartphonesegment te worden. Fortune titelde op zijn jongste nummer: ‘BlackBerry vs. iPhone – aan wiens kant staat u?’ RIM staat sterk in het zakelijke segment, maar lonkt naar de consument, Apple is de lieveling van de prosumer, maar wil naar de zakenman.
Nokia, met nog altijd 45 procent van het segment, blijft nochtans veruit de echte marktleider, zegt Gartner. Helaas voor Nokia is dat een beetje een bedrieglijk cijfer. Veel Nokia’s worden als smartphones geteld, zonder zo volledig te zijn als een iPhone of een BlackBerry. En als ze al zo volledig zijn, wekken ze niet hetzelfde enthousiasme bij de consument. De N97, het topmodel van Nokia, kent een eerder teleurstellende commerciële start.
Brutomarge van 60 procent
In de marges toont de dominantie van RIM en vooral van Apple zich nog duidelijker. Volgens de Amerikaanse onderzoeker Sanford Bernstein is de bedrijfswinstmarge die Apple op zijn iPhones haalt 40 procent. Dat is ongeveer twee keer zoveel als RIM, dat 20,7 procent haalt op zijn BlackBerry’s en vier keer zoveel als Nokia, dat op 11,3 procent blijft steken. Sam-sung (10,5 procent) en LG (9,1 procent) scoren nog lager, terwijl SonyEricsson (-18,5 procent) en Motorola (-21 procent) niet meer bij het peloton horen.
De iPhone, die maar 2 procent van het aantal verkochte gsm’s in de wereld vertegenwoordigt, staat voor 8 procent van de omzet in de sector en zelfs 32 procent van de winst. Volgens Toni Sacconaghi, de analist achter de Sanford Bernstein-studie, is het dankzij zijn ‘formidabele ecosysteem’ dat Apple veel sneller kan groeien dan de markt, terwijl de fruitige firma tegelijk haar zeer hoge prijzen kan handhaven. Volgens hem kan de iPhone de standaard smartphone worden voor het grote publiek, net zoals de iPod de referentie is geworden onder de MP3-spelers.
Volgens marktonderzoeker iSupply kost de nieuwste iPhone 3G S met 16 GB geheugen slechts 178,96 dollar (125 euro) aan componenten. De verkoopprijs in België is 575 euro, 574 dollar in de VS.
Hypotheekhandelaar Turley Muller, de blogger achter Financial Alchemist, denkt dat Apple uiteindelijk een brutokostprijs heeft van 242,3 dollar (169,3 euro) per iPhone en dat het zijn 58,4 procent brutomarge (in de VS) gebruikt om de prijzen van zijn Mac-computers te verlagen zonder de winstmarge van de groep als geheel te verkleinen. Volgens NPD, een andere marktonderzoeker, had Apple in juni een marktaandeel van maar liefst 91 procent in pc’s boven 1000 dollar.
MVO/B.L.
De iPhone, die maar 2 procent van het aantal verkochte gsm’s in de wereld vertegenwoordigt, staat voor 8 procent van de omzet in de sector.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier