INTOUCH TELECOM
InTouch Telecom zei, bij het afsluiten van deze rubriek, zich opnieuw te zullen gaan beklagen bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), deze keer over het gedrag van Belgacom Mobile. Ook nu weer gaat het om de manier waarop een dominante operator reageert tegen The Phonetone, de dienst voor internationaal bellen tegen interzonaal tarief die InTouch in juni lanceerde (zie Trends van 15 juli, blz. 98).
InTouch had al een eerste keer een beroep gedaan op het BIPT nadat Belgacom op 21 juni de toegang tot het Phonetone-nummer 070-777 777 vanaf mobiele telefoons had geblokkeerd. Belgacom werd door het BIPT terechtgewezen. De verbindingen werden op 5 juli hersteld.
Op 13 juli verhoogde Belgacom Mobile, de uitbater van de Proximus-dienst, echter zijn tarief voor het bellen naar de 070-diensten – waaronder dus The PhoneTone – tot 30 frank per minuut. Voorheen waren de tarieven dezelfde als voor een oproep naar een vast netwerk, wat neerkwam op 10,5 tot 26 frank per minuut op de piekuren en 5,5 of 6 frank in de daluren, afhankelijk van de abonnementsformule. Op een telefoontje naar de VS via The PhoneTone konden ProxiFun-abonnees op die manier 16,35 frank per minuut besparen in de piekuren en 27,78 frank in de daluren (op voorwaarde dat ze in het buitenland direct verbinding krijgen, want een 070-oproep naar The PhoneTone wordt altijd betaald, ook al is de correspondent bezet). Enkel voor Pay & Go-kaartgebruikers in de piekuren (die een exorbitante 39,8 frank per minuut betalen voor een oproep naar een vast nummer) is de huidige 30 frank een prijsverlaging.
“Proximus (Belgacom Mobile) wil transparantie en heeft derhalve besloten de tarifering van oproepen naar niet-geografische 070-nummers vanaf 13 juli 1999 te harmoniseren,” motiveerde Proximus de prijsverhoging die het prijsvoordeel van bellen via The PhoneTone quasi teniet doet. Het “harmoniseren” in de persmededeling verwees naar het feit dat ook andere niet-geografische nummers – voornamelijk de dure 0900 informatiediensten – een speciaal tarief meekrijgen.
Gedelegeerd bestuurder Alexander de Vos van Steenwijk van InTouch Telecom wuift die uitleg weg. “De concurrentie belemmeren is het enige doel,” stelt hij. Hij zei dat er een fax naar Belgacom Mobile zou gaan, met kopie aan het BIPT, om zich over de wijziging te beklagen. Belgacom Mobile wordt beschouwd als een operator met een “aanmerkelijke macht” op zijn markt en kan daarom door het BIPT op de vingers worden getikt.
Het BIPT heeft beloofd in de loop van deze week te reageren. Maar het is kennelijk een feit dat zelfs dominante mobiele operators niet verplicht zijn om op kosten gebaseerde tarieven te hanteren.
InTouch is niet de enige hoek van waaruit Belgacom Mobile klachten mag verwachten. Een hele reeks diensten, van de gerechtelijke politie tot de pechverhelping van Touring Wegenhulp, gebruiken 070-nummers. Vaak gaat het om supportdiensten waarop wachttijden kunnen voorkomen.
“Onze klanten zijn de dupe van de strijd tussen twee organisaties,” zegt directeur business developmentChris Amssoms van Internet-leverancier Unisource Belgium ( Eunet, Ping, …), die een 070-nummer als supportlijn heeft.
Volgens Jan Margot van de persdienst van Belgacom zijn er bij de nationale operator zelf geen plannen om de tarifering van de 070-nummers te wijzigen. Mobistar had al een speciaal tarief voor 070-nummers, maar zal dat volgens woordvoerder Thierry Bouckaert niet verhogen. Mobistar rekent 8,6 frank per minuut in de daluren en 19, 24 of 34 frank per minuut in de piekuren, afhankelijk van het type abonnement.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier