Intieme, moderne interieurs van Kortrijk tot Tokio

De ontwerpster Andrée Putman kreeg de opdracht om een exclusief kader te scheppen voor de producten van Helena Rubinstein. Of hoe ‘la grande dame’ van het Franse interieur de keizerin van de cosmetica te hulp snelt.

Het decor munt uit in eenvoud: Putman in het kwadraat. De formule? Een laboratorium-schoonheidssalon als een sereen en sober toevluchtsoord. Als een eenvoudige, uitnodigende kleurplaat, wachtend op de persoonlijke inkleuring door haar bezoekers. Als een zuiver gezicht, dat verzorgd en gemaquilleerd wil worden. Een ruimte met allerlei verrassende hoeken die geluidloos overgaan in zachte rondingen.

“Ik heb met wit gespeeld, wit is een veelzijdige, veranderlijke kleur,” zegt Andrée Putman. “En ik heb gebruikgemaakt van natuurlijke materialen zoals katoen, leer en hout, maar ook van de kunststof corian, een speciale mix van polymeer en marmerpoeder.”

Interieur van de Concorde… en van het huis van een Kortrijkse cementfabrikant

De samenwerking met Putman past in een grote revamping-operatie van Helena Rubinstein. De maquillagesector werd onder handen genomen door de Londense Charlotte Tilbury, die bekende gezichten als Gwyneth Paltrow, Elisabeth Hurley en Kylie Minogue maquilleerde, wat op de gevoelige plaat werd vastgelegd door de al even beroemde fotograaf Mario Testino. De veteraan Fabien Baron – voormalig artistiek directeur van Vogue Italia en Interview, die nog steeds tot de crème van de grafische ontwerpers wordt gerekend – zorgde voor het nieuwe logo en komt binnenkort ook nog met een nieuwe verpakkingslijn. Richard Burbridge nam de fotografie voor de nieuwe reclamecampagne voor zijn rekening.

En de nieuwe verkoop- en ontvangstruimtes werden dus ontworpen door Andrée Putman, die wereldwijd haar sporen heeft verdiend. Morgans op Madison Avenue in New York bijvoorbeeld, wordt beschouwd als het eerste boutiquehotel. Het interieur is een perfecte mengeling van klassiek en modern. Maar ook de laatste facelift van het interieur van de Concorde, de patisserie Pierre Hermé in Tokio en de trofee voor het nationaal voetbalkampioenschap in Frankrijk zijn van haar hand, evenals de restaurants Lô Sushi in Parijs en Bastide in Los Angeles. Voorts drukte zij ook haar stempel op het appartement van een bekende familie in Knokke en op het huis van een grote cementfabrikant langs de Leie in de buurt van Kortrijk.

“Iets lelijks in iets moois veranderen”

Andrée Putman is van kop tot teen in het zwart gekleed. Het lijkt wel of het warme rood op haar lippen met chirurgische precisie is aangebracht. Nauwkeurig en bondig zegt ze wat ze te zeggen heeft. “Ik loop er wat verloren bij in de wereld van de esthetica. Ik zou er wel een interessante uitleg over willen geven, maar voor mij blijft het toch vooral een gedrevenheid, iets meeslepends, iets aangenaams… Ik vind er mijn eigen motieven niet in terug. Ik begrijp het nog steeds niet goed, het lijkt me zo afstandelijk. Iets lelijks dat in iets moois verandert – dat is magnifiek, en dat komt vaak voor.”

Serge Vanmaercke

Andrée Putman drukte ook haar stempel op het appartement van een bekende familie in Knokke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content