INTIEM MET DE MARITIEM

Vandaag, donderdag 18 december, wordt Luc Meurrens ingehuldigd als voorzitter van de Antwerpse Kamer van Koophandel. Meurrens (55 j.), die er tot voor kort penningmeester was : “Het is geen makkelijke taak. Mijn twee voorgangers Paul Buysse en Marc Francken evenaren, zal al een prestatie op zich zijn.”

In het beroepsleven is Meurrens algemeen directeur en bestuurder van Belgavia, de dochter van AviaPartner, die ook de veiligheidsonderneming Securis overkoepelt en die diensten verleent aan luchtvaartmaatschappijen. Met 1500 medewerkers is Belgavia goed voor een omzet van 3,5 miljard frank. Dertien jaar geleden, toen Meurrens er startte, bedroeg die slechts 600 miljoen. “We groeiden mee met de toename van het luchtverkeer,” licht hij toe. “Bovendien investeerden we in de faciliteiten op acht Franse luchthavens.”

Vanuit zijn beroepsfunctie heeft de kersverse Kamervoorzitter een goeie kijk op een dossier dat de vereniging al jaren bezighoudt : de verlenging van de startbaan van de Antwerpse luchthaven. “Hoe langer de files op de wegen, hoe belangrijker regionale luchthavens zullen worden,” aldus Meurrens. “Een Antwerpenaar die ‘s morgens naar Zaventem moet, weet niet of hij met een rit van drie kwartier of anderhalf uur moet rekenen. Meer en meer zakenreizigers trekken daarom naar Deurne, dat steeds vaker als feeder fungeert.”

Meurrens staat niet negatief tegenover een langere startbaan, omdat daarop ook minder lawaaierige tuigen zouden kunnen landen. Maar wat dan met de omwonenden ? Meurrens, zelf bewoner van Kampenhout, onder de landingsbaan voor Zaventem, is vrij radicaal : “Wie in de buurt van een luchthaven gaat wonen, weet verdraaid goed dat hij een risico neemt.”

Behalve het mobiliteitsdossier, wil Meurrens als nieuwe voorzitter ook de klemtoon leggen op de verbetering van het Antwerpse investeringsklimaat. Daarbij wordt hij meteen al geconfronteerd met een heet dossier. “De gerechtelijke storm die door de Antwerpse diamantsector woedt, dreigt de lokale economie te ontwrichten,” signaleert hij. “Ik ga ermee akkoord dat het gerecht optreedt élke sector heeft zijn problemen, ook de onze maar moeten de onderzoeken dan echt onder het oog van de camera’s plaatsvinden ?”

Meurrens stamt af van een sinjorenfamilie die al generaties lang actief is in de binnenscheepvaart en de goederenbehandeling. In Antwerpen voelt hij zich dan ook meer dan thuis. Zelf volgde hij een opleiding handels- en maritieme wetenschappen aan de Ufsia en oefende als reservist-fregatkapitein gedurende twintig jaar directiefuncties uit in de logistieke en scheepvaartactiviteiten van Ruys Transport Groep/Nedlloyd. “Mijn vocation nautique kan ik vandaag botvieren ten voordele van de Antwerpse haven,” beklemtoont hij.

Meurrens is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij is een actieve golfer, maar zijn handicap is “veel te hoog om te worden vermeld”. In zijn vrije tijd leest de sinjoor managementboeken, maar eigenlijk is hij een fan van Ludlum en Ken Follet. “Typische luchthavenliteratuur,” geeft hij toe. “Een beroepskwaal.”

LUC MEURRENS (ANTWERPSE KAMER VAN KOOPHANDEL, BELGAVIA) Hoe langer de files, hoe beter dat is voor Deurne-luchthaven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content