‘Internetinfrastructuur is primitief’
De jonge Ierse ondernemer John Collison was vorige week in Europa voor de officiële lancering van de Amerikaanse onlinebetaaldienst Stripe in de Benelux. Hij wil af van de primitieve internetinfrastructuur waarmee bedrijven nu nog moeten werken.
Toen ze nog kinderen waren, kochten de Ierse broers Patrick en John Collison boeken waarmee ze zichzelf leerden programmeren. Als tieners richtten ze in 2007 een IT-bedrijf op, waarmee ze naar Silicon Valley verhuisden. Ze fuseerden hun onderneming met een ander bedrijf en verkochten het in 2008 voor 5 miljoen dollar. Patrick Collison was toen 19 en John 17. De twee bollebozen bleven in de Verenigde Staten en studeerden aan het Massachusetts Institute of Technology en Harvard.
De bescheiden John Collison is er de man niet naar om ermee te pochen dat hij zijn studie niet hoefde af te maken om te slagen als ondernemer. Hij was graag blijven studeren. “Stripe heeft ons uit de universiteit getrokken”, zegt hij. Toen de broers hun eerste bedrijf leidden, ontdekten ze hoe moeilijk het voor webwinkels was onlinebetalingen van klanten te ontvangen. De Collisons sloegen aan het programmeren en lanceerden in 2011 Stripe.
Brok ergernis
Onlinebetalingssystemen zijn voor handelaars en klanten vaak een brok ergernis, en bovendien zijn ze heel regionaal. Belgen betalen vaak met Bancontact, Nederlanders met iDEAL en Chinezen met Alipay. Andere betaalmethoden zijn Apple Pay, Android Pay, Giropay en Sofort. Stripe ziet zich niet als een nieuwe onlinebetaaldienst, maar het integreert de bestaande diensten. Een internetbedrijf dat Stripe gebruikt, kan betalingen van klanten overal ter wereld in alle munten ontvangen, inclusief de digitale munt bitcoin.
Stripe beperkt zich niet tot onlinebetalingen, het heeft ook andere softwareproducten op de markt gebracht, zoals Atlas en Sigma. “Atlas helpt je een bedrijf op te richten in de Verenigde Staten. Sigma, dat we twee weken geleden hebben gelanceerd, helpt ondernemingen data te analyseren”, zegt Collison.
Hoewel Stripe nu vooral bekendstaat als een onlinebetaaldienst, wil het eigenlijk uitgroeien tot een dienstenleverancier die internetondernemers alle technische rompslomp uit handen neemt. Collison vergelijkt het met de evolutie van enkele jaren geleden, toen bedrijven overschakelden van hun eigen servers naar servers die op het internet draaiden.
Kapitaal ophalen
Er zijn nogal wat bedrijven in Silicon Valley die een fantastisch product met veel gebruikers hebben, maar pas laat beginnen te zoeken naar een rendabel zakenmodel. Twitter bijvoorbeeld worstelt daar nog altijd mee. Ook Stripe is nog niet rendabel, maar het investeert volgens Collison in de lange termijn. “We hebben het geluk dat ons zakenmodel niet berust op gissingen, maar dat het zich al bewezen heeft. Wij hebben geen bedrijf dat steunt op advertenties, en dat eerst veel gebruikers moet binnenhalen om zich daarna af te vragen hoe het geld kan verdienen. Dat is bij ons heel duidelijk.” Hoeveel Stripe verdient aan de transacties in de webwinkels van zijn klanten, hangt af van de betalingsmethode. Voor betalingen met Europese kredietkaarten geldt een commissie van 1,4 procent, plus 0,25 euro per succesvolle transactie.
In verschillende rondes haalde Stripe 450 miljoen dollar van grote Amerikaanse investeerders op, zoals Sequoia Capital, CapitalG, Visa en Mastercard. Ook Peter Thiel en Elon Musk investeerden in Stripe. Dat is opmerkelijk, aangezien beiden mee aan de wieg stonden van PayPal, een concurrent van Stripe. Collison verwacht dat hij geen extra kapitaal meer nodig heeft en zegt dat het bedrijf niet van plan is naar de beurs te trekken. Omzetcijfers maakt het bedrijf niet bekend. Op basis van de laatste kapitaalronde van 150 miljoen dollar ligt de waardering van het bedrijf volgens The Wall Street Journal op 9,2 miljard dollar.
Selfmade dollarmiljardair
Net zoals andere start-ups met een waardering van meer dan 1 miljard dollar mag Stripe zich een eenhoorn noemen – ook Pinterest, Uber en Dropbox zijn eenhoorns. Volgens het Amerikaanse magazine Forbes betekent die waardering dat John en Patrick Collison ieder een vermogen van 1,1 miljard dollar hebben, wat John Collison de jongste selfmade dollarmiljardair ter wereld maakt, net voor Evan Spiegel, de CEO van Snapchat.
Stripe wil meegroeien met zijn klanten en de markt. Nieuwe start-ups betalen niets voor de betalingsdienst van Stripe, zolang ze geen geld verdienen. In België hebben ListMinut, Teamleader en Bsit het product al getest. In de Verenigde Staten haalde Stripe veel en grote klanten binnen, zoals Facebook en Twitter, maar ook de National Football League en de twee presidentscampagnes. “Na verloop van tijd hopen we een aanzienlijk marktaandeel op de e-commercemarkt te halen, maar de e-commercemarkt is maar goed voor 5 procent van de volledige markt.”
“Je kunt je afvragen waarom dat aandeel niet groter is. Een belangrijk deel van de verklaring is volgens mij de infrastructuur die we nu hebben om economisch handel te drijven. Als je een business begint, is het fundamenteel dat je geld kunt aanvaarden van elke klant in elk munt overal ter wereld. Ik hoop dat als we binnen tien jaar terugkijken, deze periode redelijk primitief zal lijken in vergelijking met waar we dan staan.”
Benny Debruyne in Amsterdam
“We hebben het geluk dat ons zakenmodel niet berust op gissingen, maar dat het zich al bewezen heeft”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier