Intel is weer in
Twee op vier, dat is de stand van zaken voor de lage zomerlimieten. CGG blijft maar duiken door het zeer zwakke sentiment in de Europese oliedienstensector. De koers van Asian Citrus maakte een duik na de mededeling dat de Hepu-plantage de schade heeft opgelopen door de tyfoon Rammasun. Meer details volgen nog.
De kwartaalcijfers van Intel werden op applaus onthaald. De technologiegroep had enkele weken geleden de omzetprognoses al opgetrokken. Het definitieve cijfer lag met 13,83 miljard USD ongeveer 8 % boven het niveau van een jaar eerder. Voldoende voor een verdere koersklim van 9 %. Intel kon profiteren van de aantrekkende pc-verkoop en de sterkere groei bij de Data Center Group (in hoofdzaak halfgeleiders voor servers). De nettowinst klom met 40 %, tot 2,8 miljard USD. Na de eerste jaarhelft liggen de omzet en de nettowinst 5 en 17 % hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De hogere pc-verkoop concentreert zich op de thuismarkt en in het bedrijfssegment. Bij de PC Client Group (halfgeleiders voor pc’s en laptops) groeide de omzet voor het derde kwartaal op rij. Door lagere investeringsbehoeften steeg ook de brutomarge. Dat zal ook het lopende kwartaal nog zo zijn. De omzet zou naar verwachting groeien met 4 % op jaarbasis, met 14,4 miljard USD als middelpunt van de afgegeven vork.
Tussen april en juni besteedde Intel 2,1 miljard USD aan aandeleninkoop en werd voor 1,1 miljard USD aan dividenden uitgekeerd. De halfgeleiderproducent sloot de eerste jaarhelft af met 17,3 miljard USD aan liquiditeiten. Intel noteert tegen 16 keer de verwachte winst van 2015. Dat is relatief gezien zowat de helft duurder dan vier jaar geleden. We moeten al terug naar 2001 om nog hogere koersen terug te vinden. Niet meer kopen (rating 2B).
Yum! Brands onder de verwachtingen
In schril contrast met Intel en met het vorige trimester onthaalde de markt de kwartaalcijfers van restaurantketen Yum! Brands erg negatief. De eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell haalde met 3,2 miljard USD nog wel een omzet in lijn met de gemiddelde verwachting van de analisten. Het cijfer lag ook 10 % boven het cijfer in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Maar de winst per aandeel strandde met 0,73 USD per aandeel onder de analistenconsensus van 0,74 USD per aandeel. De winst lag wel 30 % boven het niveau van vorig jaar, maar dat was toen een laag cijfer door de tijdelijke crisissituatie in China. Die crisis lijkt bezworen op basis van een stijging van de verkopen in China met 15 %.
Maar waar analisten zich vooral druk over maakten, waren de tegenvallende cijfers bij Pizza-Hut (3 % dalende verkopen) en Taco Bell (slechts 2 % meer verkopen, terwijl op bijna het dubbele was gerekend). China staat nu bijna voor de helft van de groepsomzet en de afgesplitste dochter van PepsiCo is van plan de komende jaren nog 700 restaurants te openen in China. De koers verloor 7 % als reactie op de cijfers. Hier was het dus een goede zaak om onze positie te verminderen. We blijven geloven in het langetermijnverhaal van Yum! Brands. We hadden tijdig het advies verlaagd (rating 2A). Bij een verdere terugval kan het advies weer naar ‘koopwaardig’.
INTEL PROFITEERDE VAN DE STIJGENDE PC-VERKOOP.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier