Zo wordt u zeker gezien op LinkedIn

Wereldwijd worden elke minuut zeven mensen aangeworven via LinkedIn. © Getty Images
Julien De Wit
Julien De Wit Columnist

LinkedIn telt 1 miljard gebruikers wereldwijd, van wie 5 miljoen in België. De netwerksite is ook populair bij generatie Z: de gemiddelde leeftijd waarop gebruikers een LinkedIn-account aanmaken, is 22 jaar. “Op LinkedIn staan de skills veel meer centraal dan de jobtitels”, zegt countrymanager Benelux Marcel Molenaar.

LinkedIn ziet zijn populariteit almaar groeien, vooral bij jongeren, zegt Marcel Molenaar, de countrymanager Benelux van de netwerksite voor professionals. “Voor jongeren – maar eigenlijk voor elke professional – is LinkedIn om drie redenen ontzettend belangrijk”, stelt hij. “Ten eerste willen ze een professioneel profiel opbouwen dat losstaat van hun andere sociale media. Wat ze tonen op Instagram, is wellicht niet hoe ze zich willen laten zien in een professionele context. Op LinkedIn kunnen ze tonen wie ze zijn, welke vaardigheden ze hebben en waar ze naar op zoek zijn – wat cruciaal is, omdat recruiters en stagebegeleiders vaak op LinkedIn zoeken. Ten tweede helpt LinkedIn jongeren om een netwerk op te bouwen. Ze beginnen vaak met medestudenten, docenten, familieleden en zelfs verre connecties zoals ooms of nichten. Zo benutten ze de kracht van ons platform in een global village waar iemand altijd wel iemand kent. Ten derde is LinkedIn een enorme banenmachine. Wereldwijd worden elke minuut zeven mensen aangeworven via ons platform. Dat maakt LinkedIn niet alleen ideaal om een eerste baan te vinden, het is ook nuttig voor de rest van je carrière.”

Zichtbaar zijn

“Het grote verschil met een klassiek cv is dat je dat toch telkens weer aanpast aan de potentiële werkgever waar je het naartoe stuurt. Je profiel op LinkedIn daarentegen spreekt tot de hele markt”, benadrukt Molenaar. “Bovendien staan de skills op LinkedIn veel meer centraal dan de jobtitels. Op een krappe arbeidsmarkt kijken recruiters steeds vaker naar de vaardigheden op een LinkedIn-profiel, in plaats van alleen naar het diploma of de huidige functie. Zo kun je jezelf zichtbaar maken voor kansen die anders misschien buiten je bereik zouden liggen.”

“We investeren volop in artificiële intelligentie (AI). Eén toepassing daarvan is Semantic Job Search, waar leden vragen kunnen stellen zoals: ‘Ik zoek een baan als data-analist bij een bedrijf dat levens redt.’ Onze AI-tool koppelt die vraag aan data zoals je locatie, je vaardigheden en je werkervaring om relevante resultaten te tonen. Dat maakt het zoekproces intuïtief en gebruiksvriendelijk. AI kan ook proactief suggesties doen. Als je bijvoorbeeld een artikel leest over cryptomunten, kan AI vragen of je meer wilt leren en gerichte vragen voorstellen. Dat soort prompts, die beschikbaar zijn in premiumproducten, helpen gebruikers hun kennis te verdiepen.”

‘Op een krappe arbeidsmarkt kijken recruiters steeds vaker naar de vaardigheden op een LinkedIn-profiel, in plaats van alleen naar het diploma of de functie’

Marcel Molenaar,

LinkedIn Benelux

De 15 LinkedIn-tips van Marcel Molenaar

1 Post vanuit uw professionele profiel. Posts van een persoonlijk account doen het gemiddeld genomen beter dan posts van een bedrijfsaccount.
2 Wees authentiek. De beste posts komen voort uit uw eigen verhaal. Zorg dat ze uniek zijn en uw professionele stem laten klinken.
3 Hou het kort en krachtig. Mensen scannen sociale media snel. Zorg dat de boodschap kort, duidelijk en to the point is.
4 Gebruik visuele content. Foto’s en video’s trekken meer aandacht. Zorg dat uw visuals aansluiten bij uw boodschap. Foto’s met mensen doen het altijd goed.
5 Tag mensen en organisaties. Noem relevante personen of bedrijven in uw post. Dat vergroot het bereik en zorgt ervoor dat meer mensen reageren.
6 Gebruik maximaal drie hashtags. Kies hashtags die uw post vindbaar maken: één over het onderwerp, één kernwoord en eventueel een unieke hashtag, die specifiek is voor u.
7 Reageer op comments. Een post is tweerichtingsverkeer. Reageer altijd op reacties, of het nu felicitaties zijn of inhoudelijke aanvullingen. Dat stimuleert interactie en vergroot uw bereik.
8 Durf te experimenteren. Hoewel conventies en tips voor de perfecte post belangrijk zijn, kunt u ook buiten de lijntjes kleuren. Soms doet een lange tekst of een post zonder visuals het onverwacht goed omdat die opvalt.
9 Kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat niet om het aantal views of likes, maar om de impact. Zoals Simon Sinek zegt: “Count the impressed, not the impressions.” 10 Zorg voor waardevolle content. Zelfs als u slechts drie mensen met uw post inspireert of helpt, is dat de moeite waard. LinkedIn draait om delen en verbinden, niet alleen om aantallen.
11 Zorg voor consistentie in uw posts. Post één tot twee keer per week iets, en u bent goed op weg om uw relevantie op LinkedIn te verhogen. Post nooit meer dan één bericht per dag, want dat gaat ten koste van uw bereik.
12 Gebruik een professionele profielfoto. Zorg dat uw profielfoto professioneel is, dicht bij het onderwerp van uw baan ligt en zichtbaar is in uw publieke profiel. Mensen kijken graag naar mensen. Een goede foto zorgt ervoor dat uw profiel tot 21 keer vaker bekeken wordt.
13 Maak de kopregel pakkend. Gebruik de kopregel onder uw naam om u creatief te profileren. Voeg een unieke en opvallende titel toe die direct de aandacht trekt en uw personal brand versterkt.
14 Voeg minimaal vijf vaardigheden toe en schrijf een sterke ‘about’-sectie. Skills zijn essentieel op LinkedIn. Zorg dat u er minstens vijf vermeldt, gebaseerd op uw werkervaring, studie of andere leerervaringen. Recruiters zoeken steeds vaker op vaardigheden. Gebruik uw ‘about’-sectie om uzelf kort en bondig te introduceren. Geef een overzicht van wie u bent, wat u doet en wat u voor anderen kunt betekenen. Maak gebruik van tools als ChatGPT om uw tekst te verfijnen.
15 Optimaliseer uw profiel voor mobiele gebruikers. Het overgrote deel van de LinkedIn-post wordt bekeken op mobiele apparaten. Zorg dat uw profiel overzichtelijk en visueel aantrekkelijk is, zodat het snel indruk maakt op mobiele bezoekers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content