Snellaadstation voor elektrische vrachtwagens geopend in de haven van Antwerpen

Foto: Milence
Robert Van Apeldoorn redacteur Trends-Tendances

Op donderdag is een groot snellaadstation voor elektrische vrachtwagens geopend in het westelijke deel van de haven van Antwerpen, nabij Beveren. Het station maakt deel uit van het Milence-netwerk, dat streeft naar de aanleg van “groene corridors” door heel Europa om elektrisch wegtransport over lange afstanden te bevorderen.

Anja van Niersen, de CEO van Milence, verklaart: “Het station ligt aan de corridor Rijn-Alpen, een van de drukstbevaren vrachtwegen in Europa.”

Gefinancierd door vrachtwagenfabrikanten

Volgens Milence is dit een van de grootste laadstations voor vrachtwagens in Europa, met twintig laadpalen van 400 kW en een gebouw met voorzieningen zoals douches, toiletten en wifi voor chauffeurs. De prijs is 0,399 cent per kWh exclusief btw. Elektrische vrachtwagens voor lange afstanden zijn nog zeldzaam, maar verschillende fabrikanten, zoals Mercedes met zijn eActros, tonen interesse in de technologie.

Foto: Milence

Om die ontwikkeling te stimuleren, hebben drie vrachtwagenbouwers – Volvo, Daimler Truck, en Traton (VW-groep, waaronder MAN, Scania en Navistar) – Milence opgericht. Hun doel is om tegen 2027 een netwerk van 1.700 ultrasnelle laadpunten op te zetten, met een startkapitaal van 500 miljoen euro. Met de opening van dit station heeft Milence nu drie stations operationeel: in Antwerpen, Venlo (Nederland), en Heudebouville (Frankrijk). Dit jaar zullen nog zes tot zeven stations openen in Duitsland, Zweden, Frankrijk (Perpignan), en mogelijk in Gent. Een tweede station in de oostelijke haven van Antwerpen is ook gepland.

Megawatt-laadpalen

De huidige laadpalen van 400 kW zijn slechts het begin. Milence streeft naar laadpalen van 1000 kW, die nodig zijn om de oplaadtijd af te stemmen op de verplichte pauzes van vrachtwagenchauffeurs. Aan de 400 kW laadpalen duurt het ongeveer een uur om een vrachtwagen op te laden, afhankelijk van de batterijcapaciteit en de laadsnelheid van het voertuig. Mercedes belooft vrachtwagens te ontwikkelen die 1.000 kW kunnen laden met het Megawatt Charger System (MCS).

De uitdaging van hyperkracht

Het bereiken van 1.000 kW laadvermogen is een uitdaging voor zowel vrachtwagenfabrikanten als laadstationbeheerders zoals Milence. Anja van Niersen riep bij de opening de overheid op om meer laadstations langs snelwegen te ondersteunen en ervoor te zorgen dat elektriciteitsnetwerken de benodigde stroom kunnen leveren.

Bijna nul CO2-uitstoot in 2040

Elektrische vrachtwagens volgen het pad van elektrische auto’s. Tesla introduceerde in 2017 de Semi, een elektrische vrachtwagen die momenteel wordt getest in de Verenigde Staten. Elektrische vrachtwagens worden momenteel voornamelijk gebruikt voor lokale leveringen, maar zijn essentieel om de doelstellingen van de Europese Unie te halen. De Europese Commissie en het Parlement hebben afgesproken dat zware voertuigen tegen 2040 bijna geen uitstoot meer mogen hebben, wat kansen biedt voor elektrische en waterstofvrachtwagens.

Zie ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content