Ignace Van Doorselaere stapt op bij Van de Velde

© belga

Ignace Van Doorselaere, sinds 2004 CEO van de beursgenoteerde lingeriegroep Van de Velde, verlaat eind dit jaar het bedrijf. Dat meldt Van de Velde in de marge van de presentatie van de jaarcijfers.

Van Doorselaere zal tot het einde van het jaar aan het roer van de lingeriegroep blijven. “Ik heb het volste vertrouwen in de bestaande strategische koers, de resultaten van 2016 en de initiatieven die al klaar liggen voor de lange termijn toekomst van Van de Velde”, zegt Ignace Van Doorselaere in een persbericht. “Voor mij is het om andere redenen tijd voor een nieuwe horizon.”

Van Doorselaere zetelt sinds mei 2003 in de raad van bestuur van Van de Velde, sinds maart 2004 als CEO. Daarvóór bekleedde hij topfuncties bij AB Inbev. Van Doorselaere maakt overigens sinds 2012 deel uit van de raad van bestuur van de holding Patrinvest (AB Inbev).

Resultaten

Van de Velde boekte in 2015 een groepswinst van 41 miljoen euro, een stijging met 1.548,6 procent ten opzichte van 2014. Maar dat jaar werd wel een waardevermindering van 31,4 miljoen euro geboekt op de merknaam en goodwill van Intimacy. Zonder de waardevermindering gaat het overigens om een stijging van de groepswinst met 20,7 procent. De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen steeg met 7,3 procent tot 61,9 miljoen euro. Er wordt opnieuw een dividend van 3,5 euro per aandeel voorgesteld, 1,35 euro per aandeel werd in november al uitgekeerd.

In 2015 boekte Van de Velde een omzet van 209 miljoen euro, een stijging met 5,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De groothandelsomzet nam met 6 procent toe, de groei zet zich door op zowel lingerie als badgoed en stayers. Een daling van de retailomzet van Rigby & Peller (het vroegere Intimacy) wordt door een sterke dollar omgebogen tot een bijna even grote winst (8,1 procent). De herlancering in de Verenigde Staten toont voorlopig geen trendwijziging, verduidelijkt het bedrijf. “In 2016 zal een nieuwe leiding verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de wereldwijde retailafdeling” klinkt het. Retail gaat overigens in Europa en het Verenigd Koninkrijk met “lichte tot goede groeicijfers” het nieuwe jaar in.

Prognoses

Voor 2016 verwacht Van de Velde opnieuw een beter jaar, na het recordjaar 2014 dat werd overtroffen door 2015. “De bestellingen voor de lente/zomer 2016 liggen hoger dan in 2015. Swimwear blijkt nog altijd te groeien. Alle lingeriemerken tonen groei. De belangrijkste groei-as blijft de uitwerking van Lingerie Styling, via nieuwe dimensies en nieuwe landen. Marketingbudgetten worden verhoogd voor alle merken.”

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content