Wolfgang Riepl
Het kunst- en vliegwerk van Melchior Wathelet
De Europese Commissie opent een breder onderzoek naar de subsidies voor de grote luchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport. Want de stunt van staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) getuigt vooral van veel kunst- en vliegwerk.
Wathelet kondigde vorige week enigszins verbitterd zijn vertrek aan uit de politiek. Hij zal nauwelijks gemist worden, toch niet in de luchtvaart. De federale staatssecretaris voor Mobiliteit sloeg de bal al mis met de bruusk gewijzigde vliegroutes voor Zaventem. Voor Joëlle Milquet was dat de belangrijkste reden voor de verkiezingsnederlaag van cdH. En de Europese Commissie begint nu een onderzoek naar de subsidies die in Zaventem naar de grootste luchtvaartmaatschappijen vloeien.
Melchior Wathelet zal nauwelijks gemist worden, toch niet in de luchtvaart
Ook dat idee kwam de voorbije winter uit de trukendoos van Wathelet. Officieus moest het een dam opwerpen tegen de zogenoemde deloyale concurrentie door Ryanair. De Ierse carrier betaalt sociale bijdragen en lonen in Ierland, terwijl Brussels Airlines die betaalt in het hogelonenland België. Maar in plaats van een algemene lonenlastenverlaging, foefelde Wathelet uit zijn trukendoos een maatregel die vooral op maat gesneden is van de grootste luchtvaartmaatschappij in Zaventem, Brussels Airlines.
Alle maatschappijen met meer dan 400.000 passagiers krijgen een tegemoetkoming in de kosten voor brandbestrijding en veiligheid. Omdat dat nu eenmaal ook in Charleroi gebeurt, luidde het devies. Man en paard werden daarbij dus niet genoemd: de anti-Ryanair-maatregel werd verpakt als een korting op een algemene dienstverlening, brandbestrijding en veiligheid. Bij Brussels Airlines kregen ze al euro-tekens in de ogen, want er zou 14 miljoen euro in de kassa stromen.
Bovendien ging die maatregel in met terugwerkende kracht: vanaf 2013, en dat voor drie opeenvolgende jaren, maar met 2012 als referentiejaar. Ryanair, dat sinds deze winter vanuit Zaventem vliegt, werd daarmee twee keer geraakt.
Zelfs een eerstejaarsstudent zou faliekant zakken met zo’n goedkoop en opzichtig manoeuvre. Ook de Commissie vindt de foefeldoos nu te gortig.
Dat grote gebruikers van een luchthaven stimuli krijgen van de luchthavenuitbater, kan op zich een goede zaak zijn. Maar de opvolger van Wathelet moet met een minder doorzichtige oplossing komen. En de kans dat Ryanair dan mee uit de pot mag snoepen, wordt alleen maar groter. Wat werd geprezen als een hulpmiddel voor Brussels Airlines, komt onze flag carrier nu als een boemerang in het gezicht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier