Genomineerde 2: Resilux-topman Dirk De Cuyper

Iedere seconde telt voor Dirk De Cuyper, gedelegeerd bestuurder van Resilux. Hij leeft in 30 landen tegelijk, heeft een serieuze boon voor Zwitserland, verslijt een paar ski’s per jaar en pet-kunststof is zijn troeteldier. En hij is genomineerd als mogelijke Manager van het Jaar.

Petflessen. Die vormen de kernactiviteit van Resilux. Of beter: de preforms in polyethyleentereftalaat (pet). Een soort proefbuisjes, zeg maar, waar petflessen uiteindelijk van geblazen worden. Dat gebeurt bij de klanten van Resilux — denk bijvoorbeeld aan grote drankenconcerns — al dan niet met de technische bijstand van het team van Dirk De Cuyper (47).

De bedrijfsleider ontvangt ons in zijn hoofdkantoor in Wetteren. De dag na ons telefoontje met de boodschap dat hij genomineerd wordt als Manager van het Jaar 2010. En daar worstelt de man duidelijk mee. Eigenlijk heet hij Dirk Low Profile De Cuyper, vandaar. Geen receptieschuimer, geen ronkende academische titels, maar wel een rasechte ondernemer. Een teamspeler ook. Dirk De Cuyper runt Resilux samen met zijn broer Peter. Hun vader Alex is voorzitter van de raad van bestuur, en ook de broers Dierickx zijn al van in het begin bij het bedrijf betrokken.

“Als er één boodschap is die ik heb voor andere ondernemers in dit land, dan is het: geef nooit op”, zegt Dirk De Cuyper. “Ook niet als het heel slecht gaat. De groei van Resilux is het bewijs dat die houding zijn vruchten afwerpt. Onze moeilijkste jaren, sinds de oprichting van het bedrijf in 1994, waren 2004 en 2005. Toen was het echt vechten op leven en dood. Maar we zijn er nog, gelukkig.”

Succesrecept Dirk De Cuyper

In 2003 voltrok zich een drama: de Duitse regering begon een belasting te heffen op petflessen, terwijl Duitsland net nog was gebombardeerd tot een belangrijke groeimarkt voor Resilux. Bijkomende tegenvallers, zoals de explosie aan nieuwe concurrenten uit Oost-Europa, duwden Resilux diep in de ellende. Maar ondanks alles bleef Dirk De Cuyper trouw aan zijn strategie om lokaal te produceren, kwestie van zijn klanten zo snel mogelijk te kunnen bedienen. Bovendien bleef hij ook tijdens de magere jaren investeren. In nieuwe toepassingen en producten, maar ook in de uitbreiding van zijn productieapparaat. Toen de jongste crisis uitbrak, kon Resilux met andere woorden al bogen op een interessante geografische spreiding. Daar konden veel van zijn kleine concurrenten niet tegenop.

Kortom, Resilux is de verzinnebeelding van een succesvolle comeback. In 2007 kon het bedrijf weer aanknopen met winst, en de jongste jaren wordt dat verhaal beter en beter. Een reorganisatie en een betere geografische spreiding van de verkoopploegen moest daar mee voor zorgen, plus de diversificatie van het klantenbestand. “Natuurlijk leveren we pet-preforms aan grote concerns”, verduidelijkt Dirk De Cuyper. “Maar we maken er een punt van dat de grootste klant van Resilux nooit meer dan 5 procent van onze portefeuille uitmaakt. Ik werk liever met kleinere klanten. Dan kun je tenminste nog spreken van ondernemer tot ondernemer.”

Pet zit voortdurend in het hoofd van Dirk De Cuyper. Hij droomt naar eigen zeggen van een gewichtloze petfles. Zijn technische kennis en bagage zijn ongetwijfeld een sterkte, vinden ook de analisten die Resilux opvolgen. Lef, noemt De Cuyper dat zelf. “Eerst dromen, dan denken, en dan pas doen. Dat is mijn devies. Als je klanten en landen wilt veroveren, moet je creatief zijn. En je omringen met mensen die bereid zijn om je gedachtegang te volgen.”

C.D.C.

Partner Content