ex-cabitnetard wint Trends bedrijfsliteratuurprijs
Met zijn manuscript Zarre en zichzelf is Karel Joos (41) winnaar geworden van de Trends en Capgemini bedrijfsliteratuurprijs. Het boek brengt het verhaal van personen uit twee eerder besloten milieus: het leger en een ingenieursbureau.
Zarre en zichzelf is een stilistisch uitgepuurd verhaal waar jaloezie en de drang naar rechtvaardigheid een centrale rol spelen. Het dubbelspel van vrienden en minnaars loopt als een rode draad door het verhaal.
Auteur Karel Joos werkte al een tijdje aan een boek maar alles kwam in een stroomversnelling toen hij zich inschreef voor de literatuurprijs. “Ik heb er wel langer aan moeten werken dan gedacht. Het was vaak nachtwerk.” Het is het eerste fictieboek van Joos. Tot nu toe werkte hij enkel mee aan vier boeken over verschillende onderwerpen in de transporteconomie.
Karel Joos is sinds medio 2008 director bij Interel Belgium, de marktleider op het gebied van strategische communicatie en public affairs. Hij doorliep de Koninklijke Cadettenschool en de Koninklijke Militaire School. Van opleiding is hij industrieel bouwkundig ingenieur en licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen.
Hij was tot 1997 beroepsofficier bij het leger en werd daarna strategieconsultant bij het in Antwerpen en Rotterdam gevestigde Policy Research Corporation. Hij adviseerde er klanten uit zowel de openbare als de privésector. Vanaf 2001 was hij achtereenvolgens financieel analist bij de vastgoedinvesteringsbank Leasinvest, communicatieconsultant bij het PR-bureau Anthonissen & Associates en economisch adviseur van de directeur-generaal van Agoria Vlaanderen.
In de zomer van 2004 werd hij raadgever op het kabinet van Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V). Zijn belangrijkste dossiers betroffen openbare werken, logistiek, havens en mobiliteitsbeleid, publiek-private samenwerking, bedrijfsfinanciering en industriële economie. Later was hij nog directeur van de beleidscel Overheidsbedrijven op het kabinet van federaal minister Inge Vervotte.
A.M.
Abonnees kunnen op 24 juni het boek gratis bestellen via www.trends.be/nl/acties
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier