Dirk Oosterlinck lanceert bpost op afspraak
Bpost startte vorig jaar ‘bpost op afspraak’. Bezieler Dirk Oosterlinck wil die service in 2013 operationeel zien. “Het is een wereldprimeur met ongekende mogelijkheden.”
Wie wordt Marketeer van het Jaar 2012?
Ook dit jaar verkiezen STIMA en de lezers van Trends en Trends-Tendances een Marketeer van het Jaar. Die onderscheidt zich met een product, een marketingstrategie of een campagne. Maak kennis met onze vier kandidaten en stem hier voor uw favoriete kandidaat. De winnaar wordt op 14 november bekendgemaakt.
De Gentenaar Dirk Oosterlinck is al tien jaar verbonden aan De Post/bpost. Vandaag is de 41-jarige econoom met een extra MBA in marketing verantwoordelijk voor ‘bpost op afspraak’, een nieuwe service die boodschappen aan huis levert. “We willen het leven van de consument makkelijker maken”, zegt hij. “Je maakt een afspraak, en de postbode levert de boodschappen op het afgesproken tijdstip. Betalen doe je via de betaalkaart.”
Oosterlinck startte ‘bpost op afspraak’ midden 2011 op. “Er lopen proefprojecten in Sint-Niklaas, Turnhout, Geraardsbergen en binnenkort ook in Waals-Brabant” zegt hij. “Het is een wereldprimeur met een gigantisch potentieel. We zijn ervan overtuigd dat deze dienst kan uitgroeien tot een nieuwe toekomst voor bpost en extra werkgelegenheid zal creëren voor onze postbodes.”
Langetermijnvisie
“In tien jaar hebben we een enorme verandering bij bpost gerealiseerd. De verliessituatie werd omgebogen en we turnden het bedrijf van een monopolist om in een klantgeoriënteerd bedrijf. De marketing- en salesaanpak werd dan ook stap per stap bijgestuurd, met oog voor de lange termijn.”
Oosterlinck is ervan overtuigd dat marketing vooral draait om heel snel aanpassen en inspelen op de veranderende marktomstandigheden. “Het bedrijf dat zich het vlugst aanpast, zal winnen. Maar het is belangrijk dat je daarbij vertrekt vanuit je eigen sterktes, en dat je teruggaat naar de essentie van je bedrijf. Voor bpost zijn onze mensen de essentie: de postbodes maken elke dag opnieuw het verschil.”
Volgens Oosterlinck is marketing niet de taak van de marketeer alleen. “Het is de job van iedereen. Iedereen in het bedrijf moet de consument centraal zetten. En om je marketingaanpak te verbeteren, moet je elk element in je organisatie aanpakken.”
Roel Van Espen
Dirk Oosterlinck (41)
2011-nu: algemeen directeur ‘bpost op afspraak’ bij bpost
2008-2011: algemeen directeur media mail bij bpost
2004- 2007: directeursfuncties bij De Post en lid van de raad van bestuur van Certipost
2002-2003: Na passages bij onder meer McKinsey wordt hij adjunct-kabinetschef van de minister voor Overheidsbedrijven. Tot 2004 ook nog regeringscommissaris voor De Post.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier