De Chinese wagens zijn hun tijd ver vooruit

De BYD YangWang U8 kan in noodgevallen op het water ‘rijden’. © REUTERS

Wie de auto van de toekomst wil zien, moet naar de Chinese elektrische wagens kijken.

De grootste aantrekkingskracht van een Chinese elektrische auto (EV) op buitenlandse kopers is duidelijk: de hoge kwaliteit tegen een prijs waar westerse autofabrikanten niet aan kunnen tippen. Maar Chinese EV’s zijn niet alleen goedkoper, hun kwaliteit maakt ook indruk. Het design en de technologie van de nieuwe modellen voor 2025 laten zien waar auto’s in het algemeen naartoe gaan.

Sommige voertuigen van BYD hebben bijvoorbeeld een roterend touchscreen in het midden van het dashboard, dat je in een liggende of staande stand kunt draaien. De Atto-3, een eigenzinnige middelgrote EV, heeft ongewone gitaarachtige snaren op de deurpanelen en een versnellingspook die geïnspireerd lijkt op een raket. De duurdere Yangwang U8 SUV heeft een ‘drijfmodus’ waarmee hij in noodgevallen op het water kan rijden.

Als dat een beetje van het goede te veel klinkt, bewonder dan het minimalistische interieur van de Jiyue 01, een samenwerking tussen de Chinese techgigant Baidu en Geely Auto. Op het touchscreen na zijn de enige bedieningselementen twee pedalen (rem en gas) en twee knoppen op het stuur. Het autonoom rijdende systeem kan de drukke straten en het onvoorspelbare verkeer van Peking uitstekend aan. Maar de auto, die 30.000 euro kost, doet ook dienst als een gigantisch videospel. Als je aan de kant staat, kun je het stuur gebruiken om een virtuele auto te besturen in een game op het scherm.

Flitsende functies

De SU7 Max, een nieuwe EV van Xiaomi, vooral bekend als maker van smartphones en huishoudapparaten, versnelt als een superauto van nul naar 100 kilometer in 2,8 seconden en heeft een bereik van 800 kilometer. Onderweg kun je apparaten van Xiaomi in je huis op afstand bedienen.

Chinese kopers van nieuwe auto’s, van wie de gemiddelde leeftijd rond 35 jaar ligt – zo’n 20 jaar jonger dan in Europa –, zijn technisch onderlegd en verwachten dat auto’s vol flitsende functies zitten. Chinese bedrijven geven hen wat ze willen. Westerse autofabrikanten kunnen hen misschien niet inhalen.

Partner Content