“België blijft heel belangrijk bierland” (Carlos Brito, AB InBev)

© Belga

Voor de eerste keer praatte Carlos Brito, CEO van ‘s werelds grootste brouwer AB InBev, anderhalf uur met de Belgische media. Naar zijn normen ongelooflijk lang. Enkele uittreksels uit een uitvoerig portret in Trends deze week.

Twee jaar na de overname van de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch, op 13 juli 2008 werd de bijna 55 miljard dollar dure deal een feit, voerde AB InBev journalisten naar St. Louis, het hoofdkantoor van Anheuser-Busch.

CEO Carlos Brito toonde tijdens een anderhalf uur durende ontmoeting enkele facetten van zijn leiderschap. “Je mag nooit tevreden zijn met je resultaten. Ik noem het graag gezonde ontevredenheid. Daarom zoeken we voortdurend mensen die beter zijn dan wijzelf. Want bekwame mensen lokken nog méér bekwame mensen. Ze willen zich omringen met mensen die hen uitdagen. Ze willen meritocratie. En dat is hard. Maar je mag nooit te vriendelijk zijn voor mensen. Want het omgekeerde is ook het geval. De middelmaat trekt de middelmaat aan. Maar daarvoor is het leven te kort. Dan bereik je nooit topdoelstellingen”.

In die reis is er weinig tijd voor rust. De rit gaat onophoudelijk verder. Hoger. Sneller. “Als management moet je voortdurend het gat dichtrijden met de concurrentie”, verwoordt de CEO in sporttermen. “Na twee, drie jaar heb je het gat dichtgereden. En dan ga je meteen weer het volgende gat dichtrijden. Want aan je ultieme doelstelling geraak je nooit. Ook dat doelwit beweegt. Het gaat vooruit, opgezweept door de concurrenten. Maar we doen dat graag. Gaten dichtrijden”.

ZBB

Een ander stokpaardje is zero-based budgeting (ZBB). Elk jaar start opnieuw van nul. Alle onkosten gaan onder de hakbijl. “Ik heb geen persoonlijke secretaresse. Ik heb geen bedrijfswagen. Ik betaal zelf mijn eigen wagen. Ik wil geen gratis bier van de onderneming. Onze kantoren zijn nooit overdreven. We logeren in goedkope hotels. We vliegen in economy. We reizen, zoals we met de eigen familie zouden reizen. Dus zonder vijf gangenmenu, of een vijf sterrenhotel”.

“Wij zijn zuinig, maar niet goedkoop”, vindt Carlos Brito. “Wij investeren in goede merken. We betalen onze mensen goed. Onze arbeiders in België verdienen beduidend meer dan in gelijkaardige bedrijven in België”.

België blijft heel belangrijk

Want ook over België liet de CEO zich uit. Met de vakbonden wordt nog steeds verder onderhandeld over een eventuele herstructurering van de Belgische AB InBev activiteiten. “Je hebt een probleem van hoge lonen en een dalende bierconsumptie”, oordeelt Carlos Brito. “En je hebt de sociale partners. We wachten nog steeds op hun tegenvoorstellen. Ik denk dat zij nu echt wel inzien dat de Belgische biermarkt problemen heeft. Maar die markt heeft zeker toekomst. Mits aanpassingen. België blijft heel belangrijk. België levert een heel goede cashflow, via zeer goede marges”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content