Bart Becks van Sonicangel heeft internationale ambities

Crowdsourcing en marketing via sociale media. Dat zijn de kernbegrippen van Bart Becks en de Angel Group. Hij is een van de kandidaten voor marketeer van het jaar.

Wie wordt Marketeer van het Jaar 2012?

Ook dit jaar verkiezen STIMA en de lezers van Trends en Trends-Tendances een Marketeer van het Jaar. Die onderscheidt zich met een product, een marketingstrategie of een campagne. Maak kennis met onze vier kandidaten en stem hier voor uw favoriete kandidaat. De winnaar wordt op 14 november bekendgemaakt.

“Eigenlijk hebben we het concept businessangel gedemocratiseerd”, zegt Bart Becks zonder te verpinken. “Je hoeft geen veertiger met een dikke bankrekening meer te zijn om een start-up te financieren.” De uitspraak lijkt hem te plaatsen in rijtje van technologie-ondernemers bij wie de grens tussen utopie en realiteit soms dun is. Maar Becks was wel betrokken bij Netlog, maakte Skynet tot een van de leidende internetproviders en was vicepresident nieuwe media bij ProsiebenSat1.

Becks was dus niet aan z’n proefstuk toe toen hij in mei 2010 samen met platenbaas Maurice Engelen begon met SonicAngel. “We merkten dat er een financieringsnood was bij artiesten”, vertelt Becks. “Enkele artiesten die hadden deelgenomen aan X-factor hadden wel talent, maar zouden uit geldgebrek nooit een plaat kunnen maken. Geldgebrek was het probleem dat ook terugkeert bij alle andere divisies die we hebben opgericht.”

Rentabiliteit

Dat zijn er al vier: FilmAngel voor film- en tv-makers, FashionAngel voor de modesector of Angel.me voor start-upbedrijven. Eigenlijk is Angel Group – zoals Becks de verzameling angelbedrijfjes noemt – een platform voor de financiering met fanshares, een soort aandelen in artiesten, die je koopt via sociale media. SonicAngel kreeg in twee jaar al meer dan 6000 aanvragen binnen en het nam ruim 40 artiesten onder zijn vleugels.

“Het klassieke proces waarbij iemand met talent een product maakt, waar je dan vervolgens marketing op loslaat om consumenten te vinden, hebben wij omgekeerd”, zegt hij. “Bij ons beginnen consumenten via sociale media vooraf een relatie op te bouwen. Zo ontstaat een groep betrokken fans.”

Internationalisering

Becks is ervan overtuigd dat eigendom steeds moeilijker te verkopen is, maar dat mensen nog geld over hebben voor betrokkenheid. De cijfers geven hem gelijk. In Vlaanderen zijn al 7500 fanshares verkocht voor gemiddeld 68 euro. “En wij dachten aanvankelijk dat 10 euro de norm zou zijn”, geeft hij toe.
Angel Groep telt veertien vaste werknemers en een massa freelancers. Maken ze winst? “Verkeerde vraag”, reageert Becks. “Het is veel belangrijker of we voldoende kapitaal binnenhalen om internationaal door te groeien. Een startend technologiebedrijf is niet levensvatbaar met succes in Vlaanderen alleen. Onze groeistrategie is zo snel mogelijk te spreiden, geografisch en in actiedomeinen.”

Met nu al mensen in Singapore, Los Angeles en de lancering van een eerste Zwitserse band lijkt dat aardig te lukken. “Er is te weinig ambitieus durfkapitaal in Vlaanderen”, klaagt Becks. “Er is een generatie jonge ondernemers opgestaan, maar weinigen zullen internationaal doorbreken. En dat komt omdat ze niet internationaal worden gefinancierd. We beseffen onvoldoende dat onze ondernemingen om banen te creëren innovatief én internationaal moeten zijn. Is dat de visie van een fantast? Het is beter een idealist te zijn met illusies, dan een illusionist zonder idealen.”

Roeland Byl

Partner Content