Antonio M. ‘L.A.’ Reid (CEO Epic Records): ‘Vind je passie, en het is geen werk meer’
‘Vind je passie, en het is geen werk meer.’ Onder dat motto heeft Antonio M. ‘L.A.’ Reid LaFace Records mede opgericht en schopte hij het tot CEO van Epic Records, een onderdeel van Sony Music Entertainment.
In de zomerreeks ‘Opmerkelijke quotes van CEO’s’ brengen we het portret van enkele wereldberoemde topondernemers. Vandaag: Antonio M. ‘L.A.’ Reid, CEO van Epic Records
Als oprichter van LaFace Records hielp Reid met zijn productie en drumskills verschillende bekende muziekfiguren aan multi-platinaverkoop, onder wie OutKast, Mariah Carey, Avril Lavigne, P!nk, Justin Bieber, Rihanna, Kanye West, Usher, Ne-Yo en Dido.
Hij won niet alleen drie Grammy Awards voor zijn werk, maar werd in 2006 ook samen met Babyface BMI-icoon op de zesde jaarlijkse BMI Urban Awards. Sindsdien heeft hij 18 BMI Awards gewonnen. Samen met Babyface produceerde en schreef hij verschillende R&B-hits, waarvan 33 singles het tot nummer 1 schopten. Op 9 februari 2013 werd hij bekroond met de National Academy of Recording Arts and Sciences President’s Merit Award.
Drummer
Reid is 59 en werd geboren op 7 juni 1956 in Ohio. Hij begon zijn muzikale carrière als drummer bij Pure Essence waarmee hij in 1970 een plaat uitbracht. Veel succes kende de band niet. Tien jaar later werd Reid lid van de R&B-band The Deele, bekend door hun hit ‘Two Occasions’ uit 1988, die nummer 10 werd op de Billboard Hot 100.
In 1898 richtte Reid samen met een ander lid van The Deele, Kenneth ‘Babyface’ Edmonds, LaFace op in samenwerking met Arista Records. Het label werd snel een van de toplabels voor zwarte popmuziek die zowel voor Urban- als Top 40-radio’s geschikt was.
Hitco Publishing Group
Reid was degene die de – inmiddels razend populaire – Usher ontdekte toen hij nog een jongen van veertien was. Hij bracht zes albums uit, die wereldwijd 65 miljoen keer verkocht werden. Vervolgens gaf Reid ook Toni Braxton, TLC en Outkast een platencontract. Het label vormde een belangrijke basis voor het huidige muzieklandschap.
Omdat Reid geloofde dat goede songteksten essentieel zijn voor het succes van artiesten, richtte hij in 1996 de Hitco Publishing Group op samen met Windswept Music.
CEO van Arista Records
In mei 2000 verkochten Edmonds en Reid de laatste 50 procent van hun aandelen van LaFace aan moederbedrijf BMG. Reid volgde zijn mentor Clive Davis op als president en CEO van Arista Records. Om zijn taak als CEO goed te volbrengen, volgde Reid een cursus van 6 weken aan Harvard. Hij tekende de eerste onbekende artiest voor Arista: Avril Lavigne. Haar eerste album werd meer dan 6 miljoen keer gekocht in de Verenigde Staten alleen. Reid betekende succes voor Arista, en tekende grote namen als P!ink en Ciara.
Ondertussen kwamen uit Ushers album ‘Confessions’ 4 nummer 1-hits en werden er 10 miljoen kopies van verkocht in Amerika. Ook Speakerboxxx/The Love Below van Outkast werd 10 miljoen keer verkocht en won een Grammy Award voor Album van het Jaar.
X-Factor
In 2004 gaf Reid zijn werk bij Arista op en werd hij CEO van The Island Def Jam Music Group. Daar bracht hij de carrière van Mariah Carey terug tot leven met haar album ‘The Emancipation of Mimi’, nadat ze tussen 2001 en 2003 geen hits meer had gescoord. Ook Kanye West, Rihanna, Jay-Z, Bon Jovi en Justin Bieber hebben hun succes aan hem te danken. Reid stopte in maart 2011 als CEO van Def Jam om de overstap naar Epic Records te maken. Daarbovenop is hij ook nog steeds CEO van Hitco Music Publishing.
Datzelfde jaar werd hij ook jurylid bij de Amerikaanse versie van The X-Factor, naast oprichter en American Idol Simon Cowell, popster Paula Abdul en ex-Pussycat Doll Nicole Scherzinger. In 2012 zetelde hij eveneens in de jury van The X-Factor, dit keer met Britney Spears en Demi Lovato.
Naast zijn muzikale carrière, zit Reid ook in de Raad van Advies van de make-uplijn ‘Le Métier de Beauté’. Zijn vermogen wordt geschat op 300 miljoen dollar. Hij lijkt inderdaad zijn passie gevonden te hebben. (MD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier