Innovators van Alcatel-Lucent Bell gaan op café
Alcatel-Lucent is de laureaat voor innovatiestrategie en -proces. Het bedrijf heeft een interne innovatiemarkt en laat externe durfkapitalisten de businessideeën beoordelen.
Dat het geen toeval is dat ADSL door ingenieurs van Alcatel is uitgevonden, bewijst de werkwijze die het bedrijf eromheen heeft uitgebouwd. Niet alleen zijn er duidelijke zoekdomeinen gedefinieerd en zetelt er een vijftiental medewerkers in een Innovation Board- een groep mensen die de innovatiestrategie mee bepalen en het innovatieproces stimuleren. Die Board – zeg maar het innovatiemanagement – heeft ook specifieke innovatiedoelstellingen. Zo wordt van iedere ingenieur van de onderzoeks- en innovatieafdeling in Antwerpen elk jaar één patent en twee projectvoorstellen verwacht.
Daarvoor kunnen ze onder andere … op café gaan. Elke laatste donderdag van de maand trekken 400 à 600 medewerkers naar het Innovation Café. Dat werd ooit gelanceerd als CIA Café (gebaseerd op de toenmalige baseline van Alcatel, Architects of an Internet World), maar sinds de fusie en het nieuwe paarse logo van het bedrijf is gekozen voor het neutralere Purple Pub. In de eerste plaats is het een netwerkingevent, waar ook verschillende presentaties worden gehouden.
Alcatel-Lucent Bell is de Belgische tak van het technologiebedrijf dat wordt geleid door Patricia Russo. De 1800 medewerkers van gedelegeerd bestuurder Paul Depuydt boekten in 2006 iets meer dan 3 miljoen euro winst op een omzet van 636 miljoen, en daarvan wordt maar liefst 40 % besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Wereldwijd zijn de ongeveer 57.700 personeelsleden goed voor 12,28 miljard euro omzet.
Een medewerker die een idee heeft, plaatst dat in principe eerst op de Idea Capturing Tool. Dat is een intern forum waar iedereen zijn commentaar op het voorstel kwijt kan. Doorstaat het idee de eerste kritische bemerkingen, dan wordt het voorgelegd aan de Innovation Board. Vindt die het de moeite waard, dan wordt er een professioneel businessplan opgesteld tijdens ondernemings- boot camps, die worden georganiseerd in samenwerking met de Flanders Business School.
Momenteel loopt bij Alcatal-Lucent Bell het vierde boot camp. Delafortry: “We houden er telkens één in de lente en één in het najaar, met in principe ongeveer vijf ideeën. Deze keer zijn het er zeven, met voor de eerste keer ook teams uit het buitenland: drie uit Duitsland, één uit Frankrijk. Bedoeling is de procedure daar ook in te voeren. En begin 2008 hopen we ook met gemengde teams te kunnen uitpakken: deels Alcatel-Lucent, deels van een extern bedrijf. Maar de beslissing daarover moet nog vallen.”
Op het einde van het boot camp worden de ideeën voorgelegd aan een jury waarin behalve de CEO, CFO en CTO van Alcatel-Lucent ook een vijftal externe durfkapitalisten zetelen. Zien die er brood in, dan wordt het idee intern of extern uitgevoerd. De eerste spin-off is momenteel in voorbereiding.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier