Innovatie als kernactiviteit

Creneau International realiseert al 20 jaar totaalconcepten voor commerciële omgevingen in de horeca- en retailsector. Niet alleen in het eigen Limburg, maar wereldwijd. Het bekendst is het bedrijf van de Belgian Beer Cafés, waarmee het internationale faam verwierf. “Op dit moment rollen we dat concept wereldwijd uit voor AB InBev”, zegt algemeen directeur Bart Canini. “Vandaag zijn er veertig Belgian Beer Cafés. De ambitie is er wereldwijd 300 te vestigen.” In Amerika is Creneau International franchiser van het concept.

De strategie van Creneau is gebaseerd op customer intimacy. “Om klantgericht te werken, hebben we een netwerkstructuur uitgebouwd. Zo kunnen we heel flexibel inspelen op hun wensen”, vertelt Bart Canini. “Wij werken met veertig vaste medewerkers en met heel wat externe consultants en freelancers.”

Vanuit Hasselt werkt een projectteam van architecten, industriële en grafische vormgevers, bouwinge-nieurs… het project van A tot Z uit: marktstudie, masterplan, ontwikkeling van het concept met interieurdesign, naam, logo, huisstijl en ten slotte uitvoering en opstart. “Deze full service-aanpak is uniek in België”, stelt Canini. Creneau heeft ook een kantoor in Dubai, dat vooral projecten uitvoert. Wereldwijd werkt het bedrijf met een tiental vertegenwoordigers. Creneau is daarnaast aandeelhouder in en afnemer van een meubel- en verlichtingsproductiebedrijf in Jakarta.

“Innovatie en creativiteit zijn onze kernactiviteiten”, beweert Bart Canini. “Iedereen verwacht dat wij iets unieks en nieuws bedenken. Voor elk project beginnen we vanaf nul.” Momenteel werkt Creneau bijvoorbeeld aan de hotelkamer en -lobby van de toekomst voor de Park Inn-hotels.

Innovatie betekent voor Creneau nieuwe technologie en duurzaamheid. Creneau probeert in beide een voorloper te zijn. De Creneau-medewerkers spotten voortdurend trends en passen ze toen in hun creatieve concepten. “In hotelkamers krijgen multimediatoepassingen een belangrijke plaats”, legt Canini uit. “Zo kan je bijvoorbeeld het licht bedienen met je iPad. In restaurants rusten wij tafels uit met touchscreens waarop je het menu kan lezen en je bestelling kan plaatsen. Duurzaamheid vertalen wij in ecologisch werken en cradle-to-cradleproducten, voor zover het budget dat toelaat.”

De lijst van realisaties is ellenlang. Voor Hunkemöller ontwikkelde Creneau een nieuw winkelconcept en een nieuw logo. Vorig jaar werd in Rotterdam de eerste nieuwe winkel geopend. Ook de kristalkunst van Val-Saint-Lambert kreeg van Creneau een nieuw jasje aangemeten. “Elk jaar starten wij zo’n veertig tot vijftig nieuwe projecten op”, zegt Bart Canini. “Dat betekent elke week een nieuw project. Wij werken dus in een heel hoog tempo.”

“Voor ons is het belangrijk de juiste creatieve mensen te vinden”, zegt Bart Canini nog. “Dit bedrijf is het ideale platform voor jonge creatievelingen om bij te leren en hun creativiteit de vrije loop te laten. Onze creatieve mensen blijven gemiddeld vier à vijf jaar en zwermen dan uit of starten een eigen zaak.”

KG

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content