Informatie boven commercie
De Reiskrant is de vreemde eend in deze bijt. Geen reclame en staatsgesubsidieerd, maar wél een groot publiek.
Na 20 jaar is de vzw Wegwijzer Reisinfo nog altijd trouw aan zijn beginselen: brede reisinformatie zonder verkoop. “Het gaat in hoofdzaak om de praktische aspecten van de reisvoorbereiding,” zegt directeur Joris Verbeure. “We helpen mensen bij de concrete voorbereiding van hun vakantie.”
In de loop der jaren is de organisatie steeds gegroeid, van een groepje vrijwilligers die hun reiservaringen wilden delen tot een prffessionele structuur met negen fulltime medewerkers. Verbeure: “We hebben een informatiecentrum waar leden terecht kunnen voor reisgidsen, reisverslagen, kaarten, artikeles, video’s en internet. Daarnaast oganiseren we ook ontmoetingsavonden, hebben we een telefoonservice en een eigen website met links naar interessante sites, een contactdienst tussen reizigers voor het uitwisselen van reizigers. En dan is er nog de Reismarkt, een vakantiebeurs die jaarlijks zo’n twaalfduizend bezoekers aantrekt.”
En dan is er natuurlijk nog het eigen blad. De Reiskrant verschijnt tweemaandelijks. Het gaat telkens om een themamagazine rond één bestemming. De rest van het blad is gevuld met prakitsche tips. De oplage bedraagt 15.000 exemplaren, waarvan 10.000 nummers naar de abonnees, de leden van het centrum worden verstuurd. De rest wordt los verkocht.
Ondanks de groei naar een professionele organsatie is Wegwijzer Reisinfo toch altijd kleinschalig willen blijven werken. “We opteren voor individuele informatiesverstrekking, waar iedereen met zijn specifieke vragen terecht kan. Ons publiek is niet de grote massa die zonder meer de zon opzoekt. Toch wil ik twee misvattingen rechtzetten: we zijn er niet alleen voor de verre avontuurlijke bestemmingen en niet alleen voor de individuele reiziger. Je kan bij ons ook terecht voor georganiseerde groepsreizen. Zinvol reizen staat bij ons voorop. Nergens in Europa zul je de scheidingslijn tussen het commerciële en het informatieve zo strak vinden als bij ons.”
Dat zie je ook in de Reiskrant, waar helemaal geen plaats is voor redactonele publiciteit. De enige vorm van publiciteit is mond-tot-mondreclame en de organisatie van activiteiten. De financiering van komt in grote mate van subsidies van de Vlaamse Gemeenschap. “Die maken zo’n 35% uit van onze totale inkomsten uit. Er zijn daarnaast circa 10.000 mensen aangesloten, in hoofdzaak jongen mensen, die 750 frank per jaar betalen. De rest komt uit onze redactionele opdrachten, zoals de bewerking van de Trotter-gidsen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier