Indosuez koestert hernieuwde ambities in belgië

BAUDOUIN DE MARNIX "Vooral in Vlaanderen willen we meer aan de bak komen." © Dieter Telemans

Met een focus op zeer vermogende klanten en de steun van de aandeelhouder Crédit Agricole presenteert Indosuez zich opnieuw als een ambitieuze speler in ons land. “We willen de 2 miljard euro activa onder beheer verdubbelen tegen 2020”, zegt Baudouin de Marnix, de CEO van Indosuez Wealth Management in België.

Indosuez, het blijft een naam als een klok. In de jaren tachtig en negentig was Indosuez, de bankdochter van de Franse holding Suez, een van de leidende Europese zaken- en vermogensbanken. Ook in ons land hadden de Fransen een stevige voet aan de grond.

Maar toen Suez in 1996 zijn bank aan Crédit Agricole verkocht, kwam de zakenbank Banque Indosuez Belgique bij de toenmalige Cera Bank terecht (dat later met Kredietbank fuseerde tot KBC). De jaren daarna verdween de naam Indosuez naar de achtergrond. Als private bank voor vermogende klanten en onderdeel van Crédit Agricole, leidde de instelling jarenlang een sluimerend bestaan in ons land.

Mikken op de top

Daar komt nu verandering in. De voorbije jaren heeft Crédit Agricole zijn wereldwijde bankactiviteiten voor vermogende klanten samengebracht in één groep en de merknaam Indosuez heropgevist. Indosuez Wealth Management telt 29 vestigingen in 14 landen, 2800 medewerkers, en een vermogen onder beheer van bijna 110 miljard euro. Van de 4 miljard euro groepswinst van Crédit Agricole in 2015 komt circa 100 miljoen euro van Indosuez. En Crédit Agricole wil de komende jaren investeren in de uitbreiding van zijn privatebankingtak.

“De verwachting is dat de grote vermogens blijven aangroeien. Daardoor zit de vraag naar vermogensbeheer overal ter wereld in de lift. Indosuez is met banken aanwezig in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië”, vertelt Baudouin de Marnix, die de Belgische entiteit leidt. “We hanteren een internationale aanpak, waarmee we inspelen op de vraag van klanten die betrokken willen zijn bij het beheer en die hun investeringen willen spreiden over diverse markten.”

Indosuez heeft een duidelijke positionering gekozen. De instelling mikt op het topsegment van de markt: de zeer vermogende klanten. De klanten met een vermogen tussen 1 en 20 miljoen euro vertegenwoordigen 45 miljard euro activa onder beheer, die met een vermogen boven 20 miljoen euro staan bij Indosuez voor 40 miljard euro activa in de boeken.

“We profileren ons meer als wealth manager dan als private bank“, zegt De Marnix. “Onze klantenadviseurs worden bijgestaan door 350 experts, die internationaal samenwerken. We bieden veel meer gesofisticeerde producten en diensten aan dan andere vermogensbeheerders. Dat gaat van het structureren van vermogens, over corporate finance en private equity, tot complexe financieringen. Als onderdeel van Crédit Agricole kunnen we bovendien een beroep doen op de expertise van de groep in investment banking en fondsenbeheer.”

Indosuez bewaakt als internationale bank voor de gefortuneerden nauwgezet haar imago. De Marnix: “In 2010 hebben we ons volledig teruggetrokken uit alle fiscale paradijzen. We zijn ook gestopt met het opzetten en beheren van offshoreconstructies. Van elke klant hebben we een fiscaal certificaat laten opstellen om zekerheid te hebben over de oorsprong van zijn vermogen. Landen waar geen automatische uitwisseling van gegevens bestaat, mijden we. Dat heeft ons de voorbije jaren 15 miljard euro activa onder beheer gekost. Maar dat hebben we over voor een solide systeem van compliance, risicobeheer en fraudepreventie.”

Ambitieus groeiplan

In Europa heeft Indosuez Wealth Management activiteiten in Frankrijk, Monaco, België, Luxemburg, Zwitserland, Spanje en Italië. Het strategische plan ‘Shaping Indosuez 2020’ stelt een forse groei in België, Spanje en Italië voorop, de drie landen waar de groep schaalgrootte mist.

“Indosuez heeft een ambitieus groeiplan goedgekeurd, dat zowel in interne als in externe groei voorziet”, zegt De Marnix. “Daarin is België een van de prioriteiten. We investeren in interne groei door aan te werven. In twee jaar zijn we van dertig naar veertig medewerkers gegaan. Vooral in Vlaanderen willen we meer aan de bak komen. Daar situeert zich het vermogende cliënteel waarop we mikken: ondernemers, grote families, …”

Indosuez Wealth Management telt twee vestigingen in ons land, één in Brussel en één in Antwerpen. 60 procent van de klanten heeft de Belgische nationaliteit, 40 procent resideert in België maar heeft een andere nationaliteit. Onder hen veel Fransen die zich in België hebben gevestigd. In het Brusselse kantoor is er een ‘Franse desk’ die zich specifiek op dat doelpubliek richt.

“De komende jaren zal vooral het kantoor in Antwerpen worden versterkt”, beklemtoont De Marnix, “om van daaruit het noorden van het land beter te bewerken.” Als dat succesvol is, valt een nieuwe vestiging in Vlaanderen niet uit te sluiten, maar die plannen zijn nog niet concreet.

Behalve van interne groei wil Indosuez ook werk maken van acquisities in ons land. “We hebben 2 miljard euro activa onder beheer in België”, zegt De Marnix. “Drie jaar geleden was dat nog maar anderhalf miljard. Maar tegen 2020 willen we in omvang verdubbelen, tot 4 miljard euro. Enkel door organische groei is dat niet mogelijk. Onze aandeelhouder heeft de middelen klaar om dat doel, als er kansen opduiken, via externe groei te realiseren.”

Consolidatie

De Marnix wijst erop dat de markt voor vermogensbeheer al enkele jaren in beweging is. “In 2016 waren er liefst 124 fusies en overnames in de wereld van het patrimoniumbeheer, dat is een record. Steeds meer spelers beraden zich over de toekomst. Het klantengedrag verandert, de regelgeving wordt strenger en de digitalisering zet het klassieke businessmodel onder druk. Daardoor beslissen sommige banken hun vermogensbeheer af te bouwen, terwijl anderen de kans grijpen zich te versterken. Crédit Agricole behoort tot de laatste groep.”

In Europa situeerde de consolidatie zich hoofdzakelijk in Zwitserland, maar ook in Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Indosuez speelde in dat proces een actieve rol in Monaco, waar de groep vorig jaar een akkoord sloot over de overname van de klantenportefeuilles van HSBC Private Bank. Daardoor versterkte Indosuez haar positie van leidende bank in het prinsdom.

“Wij verwachten dat het consolidatieproces de komende jaren onverminderd voortgaat, ook in België”, zegt De Marnix. “Er was de voorbije jaren al aardig wat beweging, denk aan de fusie van Degroof en Petercam, en de overnames van UBS België en Capfi door respectievelijk Puilaetco Dewaay en Delen. Ik verwacht de komende jaren nog meer overnameactiviteit. Aan ons om de kans te grijpen als er zich in België een voordoet die past in ons profiel.”

Patrick Claerhout, fotografie Dieter Telemans

“We profileren ons meer als wealth manager dan als private bank”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content