IN STAAT VAN ONTWIKKELING
Meuter van Dimitri Balachoff is het oudste en het grootste film- en videolabo in België. Het werkte al mee aan filmtoppers als “Toto Le Héros” en “Le Huitième Jour”. Zuster Titra zorgt voor ondertiteling.
“Wij doen alle mogelijke negatiefontwikkelingen, zowel 16mm als 35mm,” zegt Norbert Schoonjans, commercieel verantwoordelijke bij Meuter. “Daarvan kunnen we telecinema overschrijvingen doen naar video, Beta-SP, Beta-Digitaal, D1, VHS of Super-VHS. We kunnen echter ook de klassieke weg opgaan en onmiddellijk positieve afdrukken maken.” Van kortfilms maakt Meuter één of twee kopijen, van langspeelfilm zijn dat er meestal enkele tientallen, maar voor reclamespotjes kan het oplopen tot 1500 à 1800 kopijen.
Meuter heeft ook een zusterbedrijfje: Titra. Dat houdt zich enkel bezig met ondertiteling. “Het meest courante is van Frans naar Nederlands of van Duits naar Nederlands/Frans, maar het kan ook complexer,” zegt Norbert Schoonjans. “Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een aantal projecten voor Libanon. Die zijn in het Arabisch en moeten ondertiteld worden in het Frans. Gelukkig is het niet omgekeerd, al kunnen we dat natuurlijk wel.” De ondertiteling gebeurt met laserstralen, dat wil zeggen dat de lettertjes uit de emulsie worden gebrand.
De twee bedrijfjes werken voornamelijk voor de binnenlandse markt, maar hun omzet – die ze niet willen prijsgeven – ligt voor ongeveer 20% in het buitenland, hoofdzakelijk Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. “Voor een klant in Keulen is Brussel dichter dan München,” zegt Norbert Schoonjans. “Dat is natuurlijk niet de enige reden waarom hij voor een Belgisch bedrijf kiest. Ook de kosten zijn belangrijk. Wij zijn veel goedkoper dan de Franse en Duitse labo’s. Vooral de Parijse labo’s zijn enorm duur. Bovendien zitten er bij ons mensen die heel wat ervaring hebben. Dat weten ze intussen wel in het buitenland. Het verklaart waarom klanten uit Lyon of Toulouse naar ons komen. Het basiswerk sturen ze op met taxipost, maar als de definitieve werken gedaan worden, willen ze erbij zijn. Daarom moeten wij meer kunnen bieden dan enkel een prijsvoordeel.”
Ondanks de snelle vooruitgang van de elektronische beeldvorming behoudt film nog altijd dezelfde basis. Filmmateriaal is een vaste waarde wat bewaring betreft en geeft de beste resultaten in verband met kleurweergave, scheidend vermogen en creatieve toepassingen. “Daarom hebben wij een optimistische kijk op de toekomst van het zilverbeeld,” zegt Norbert Schoonjans. “Om nog een betere kwaliteit te kunnen bieden, investeren we momenteel een vijftiental miljoen frank in nieuwe apparatuur. Het basisprocédé van negatiefontwikkeling is al vele jaren hetzelfde, maar de nieuwe ontwikkelmachine laat ons toe sneller te werken. Dat we hierin investeren, bewijst dat het goed gaat met ons, anders zouden we er niet aan beginnen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier