IN REP EN ROER
PRIJZENSLAG GB.
De Belgische voedingsproducenten en de Belgische dochterondernemingen van voedingsmultinationals zijn in rep en roer. De reden ? De eind vorig jaar door GB aangekondigde prijsverlaging van een rist produkten die in de rekken van zijn supermarkten te koop wordt aangeboden. “De inkt van deze campagne was nog niet droog of de leveranciers werden vriendelijk verzocht additionele kortingen te geven, bovenop de gangbare kommissies, ” zegt een voedingsproducent die erop staat anoniem te blijven. Een kollega : “GB heeft beslist tot prijsverlagingen van een aantal produkten die het zélf heeft geselekteerd en zónder overleg met de leveranciers. Na de officiële aankondiging is het beginnen “onderhandelen” en ik wijs op de aanhalingstekens over de bijdrage van de leverancier. Dit ligt moeilijk. Normaal wordt met de klant een afspraak gemaakt over de akties en gezamenlijke promoties voor een volledig jaar. Dan komt dit en het moest onmiddellijk, of…”.
Diverse industriëlen uit Vlaanderen bevestigden aan Trends dat GB hierbij de term “dereferentiëren” een referentie, alias produkt, uit het assortiment halen in de mond neemt.
GOEDKOOP.
“Tot nu toe is er nog geen enkele leverancier die daarom door ons aan de deur is gezet, ” replikeert men bij GB. Eraan toevoegend : “Het kan wel zijn dat bepaalde produkten niet meer in ons aanbod worden opgenomen. GB heeft daartoe het recht. GB koopt wat het wil, in de zin dat het koopt wat zijn klanten willen. “
En wat wil de klant ? Goedkopere produkten. “De koopkracht heeft zich, op het niveau van de distributie, nog niet hersteld, ” weet Ellen Oostendorp, woordvoerster van GB. “Uit onderzoek blijkt dat GB een overgeëvalueerd imago heeft op gebied van prijs. Vooral in de voeding, behalve dan in verse voeding omdat daar bij de konsument geen idee van vaste prijs bestaat omwille van het aanbod van de markt. “
GB vond deze connotatie onterecht en maakte op 11 november bekend de prijs van 2400 snel roterende konsumptieprodukten voornamelijk merkartikelen, maar ook GB-produkten definitief te verlagen. En niet een beetje. Enkele voorbeelden. De prijs van Pampers zakte van 735 frank naar 665, 2 kilogram Dash van 285 naar 239 frank en 12 GB-eieren van 58 naar 39 frank.
Deze opmerkelijke prijsdaling is mogelijk dank zij, aldus Ellen Oostendorp, “een verlaging van de interne funktioneringskosten, het verkleinen van onze marges en de medewerking van de producenten. “
Doch vele leveranciers zien het niet zo. “GB voert een prijzenoorlog op de rug van de producenten, ” zegt een voedingsfabrikant. “GB wil 3 tot 5 % extra korting. Wij zijn niet van plan op hun wilde eisen in te gaan. De konkurrentie volgt ook. Indien zij dezelfde voorwaarden gaat stellen, is het spel vertrokken. “
De GB-zet was in ieder geval op de jongste jaarvergadering van LVN, de federatie van de landbouw- en voedingsnijverheid, eind vorig jaar hét gespreksonderwerp van de dag. Een aantal leden wil het tema op de volgende raad van bestuur brengen. Het is overigens niet de eerste keer dat de voedingsproducenten in de clinch gaan met GB. Een goede vier jaar geleden heeft LVN, op initiatief van toenmalig voorzitter Pierre Godfroid, als beroepsvereniging een onderhoud geëist én gehad met de GB-direktie over de onredelijke druk op de leveranciers.
KONFRONTATIE.
Rudi Vercruysse, algemeen direkteur van GB, verkondigde recentelijk op een marketingkongres dat de tijd van de win-win-situatie voor distributeur-leverancier in België voorbij is naar Frans model, waar dergelijke agressieve relaties tussen distributie en leveranciers schering en inslag zijn. “Ja, ” schimpt een leverancier uit Vlaanderen, “GB heeft wel degelijk gekozen voor de konfrontatie. In een tijd waar het voor zowel de distributie als de voedingssektor nog steeds moeilijk gaat, lijkt een oorlog mij de slechtste oplossing. Wij behoren in ieder geval niet tot diegenen die toegeven aan de druk van GB. Mijns inziens heeft GB het zichzelf moeilijk gemaakt voor een aantal jaren. Het was voor velen de grootste klant. “
De reaktie van de andere distributeurs was aanvankelijk zeer wantrouwig, “nadien hebben zij volwassen, rijp en rustig gereageerd”, aldus een betrokken leverancier. Die eigenlijk een beetje met de situatie moet lachen : “De fabrikanten van merkartikelen trekken allemaal naar de konkurrenten van GB en zij ontvangen ons met open armen. Zij hebben plezier in de “stunt” van GB. “
DE GB-AKTIE TOT PRIJSVERLAGING VAN 2400 PRODUKTEN Gebeurde zonder overleg met de leveranciers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier