Imagebuilder
We vroegen het ons eerlijk gezegd ook af.” We luisteren naar de verantwoordelijken van Hyundai België, tijdens de persvoorstelling van de nieuwe ix55. Ze antwoorden op de vraag hoe een automerk het in deze tijden van recessie en afkalvende populariteit van terreinwagens in godsnaam verzint om alweer een nieuwe SUV op de markt te zetten. En dan nog wel zo’n dikke.
Natuurlijk hebben ze ook een pasklaar en overigens correct antwoord klaar: de beslissing om een auto te bouwen en lanceren wordt niet tussen pot en pint genomen. Daar gaan jaren over. Zelfs in het geval van de Hyundai ix55, want nieuw is hij niet: de Koreanen beslisten twee jaar geleden om hem ook in Europa te lanceren. Want de ix55 rijdt in de Verenigde Staten al een poos rond als de Hyundai Veracruz. Meer dan een paar details aan het koetswerk veranderen en een andere afstelling voor het onderstel waren niet nodig om hem hier te introduceren.
Komt hij terecht in een moeilijke markt, dan hoeft hij niet zonodig ballast voor het gamma van Hyundai België te zijn. Het Koreaanse merk is hier nog altijd leider op de markt van de SUV’s, hoewel die dominantie nu veel kleiner is dan pakweg twee jaar geleden – komt door het grotere aantal spelers op de markt, als daar zijn VW Tiguan, Nissan Qashqai of Ford Kuga. En in die optiek is een top-SUV natuurlijk welkom als imagebuilder. Meer zelfs: Hyundai is ervan overtuigd dat het er driehonderd van kan slijten, in 2009. De aanzet daartoe is trouwens gegeven, want in de hoofdzetel in Kontich liggen al dertig ondertekende bestelbons. En waarom die vroege instappers voor een Koreaanse top-SUV zouden kiezen en niet voor een Q7, X5 of M-klasse met, zeg het maar, toch wel meer uitstraling? Antwoord: de prijs.
De ix55 is opvallend stevig uitgerust in zijn standaardversie (lederen interieur, zeven plaatsen, uitstekend audiosysteem, elektrische en verwarmde stoelen…). Een vergelijking met een even goed uitgeruste Volvo XC90 of VW Touareg 3.0 Tdi maakt dat meteen duidelijk, en bij een Range Rover Sport loopt het verschil op het prijskaartje zelfs op tot een lichtelijk hallucinante 22.000 euro.
Natuurlijk heeft een Range Rover betere terreinkwaliteiten, maar in België gaat amper een minieme, verwaarloosbare minderheid met zijn SUV stoeien in modderige velden of bos. En om op gewone wegen te toeren biedt deze zeer goed afgewerkte ix55 evenveel comfort, luxe en rijkwaliteiten.
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier