“Ik ben een tevreden man”

Een jaar geleden begon Jan Staes als salesmanager bij IT-bedrijf CTG. Hij had een lange buitenlandse carrière achter de rug en was tevreden dat hij zijn Belgische netwerk opnieuw kon aanhalen. De roots van de 56-jarige Jan Staes liggen in het Antwerpse. Het was dan ook logisch dat hij aan de vroegere Ufsia economie ging studeren. Minder logisch was dat hij daarna in de informaticasector belandde. “Hoe een balletje rollen kan”, lacht hij.”Ik studeerde af op een moment dat de informaticasector zijn entree in het bedrijfsleven maakte. Er was toen alleen nog maar sprake van mainframes en ponskaarten. Enfin, ik ben via Anhyp ( nvdr – tegenwoordig Axa) in de sector gerold.”

Hij verwierf een ruime en brede ervaring op directieniveau in de IT-sector. “Na een periode van zestien jaar als manager en uiteindelijk directeur bij het IT-departement van Anhyp heb ik verschillende salesmanagement- en directiefuncties vervuld bij onder andere Sun Microsystems en Microsoft.”

Bij Sun en Microsoft kreeg Jan Staes de kans om een internationale carrière uit te bouwen. “Dat was een boeiende ervaring, maar het gevolg was dat ik gemiddeld vier dagen per week in het buitenland vertoefde”, vertelt hij. “Daardoor dreigden mijn Belgische contacten te verwateren. Het aanbod van CTG kwam dan ook op het juiste moment. Als ik nog wat langer in het buitenland was blijven rondzwerven, zouden mijn Belgische contacten vervaagd zijn.”

Voor CTG, een internationaal bedrijf met een compleet aanbod van IT-oplossingen en diensten, was Jan Staes dan weer de juiste man op het juiste moment. “Binnen het managementteam van CTG België was ik in het afgelopen jaar mee verantwoordelijk voor de verkoopstrategie en het aansturen van een salesteam van een tiental mensen. Salesdirector is een sleutelpositie binnen dit bedrijf. Toen ik startte bij CTG was het verkoopsteam al een redelijk lange tijd aan het werk zonder salesmanager. Uiteraard diende het team terug uitgelijnd te worden.”

Een van zijn opdrachten was ook het marketingbeleid bij te sturen. “Dat heb ik onder andere gedaan door het pr-beleid te structureren met meer aandacht voor ‘testing’, een van onze specialiteiten. Daarin zijn we in België de marktleider. Ik heb ook in sterke mate bijgedragen tot de implementatie van een nieuw CRM-systeem, dat ik wil uitbouwen tot de centrale toepassing voor de verkoop en ondersteunende diensten.”

Jan Staes blikt dus tevreden terug op de voorbije 365 dagen en dat zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. “Ik had mezelf voorgenomen om weer ‘iets’ in België te gaan doen en dat is dus gebeurd. Binnen het bedrijf heb ik de vooropgestelde doelstellingen kunnen realiseren, zodat ook op dat vlak van een succes mag gesproken worden. Inderdaad, ik ben een tevreden man.”

JsT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content