Iedereen uniek
De meeste grote modeontwerpers voor dames zijn heren. Onder de ontwerpers van de grote merken is Véronique Nichanian de enige vrouw die uitsluitend kleding voor mannen ontwerpt, overwegend zakenmannen.
Het traditionele modehuis Hermès staat al jarenlang bekend om zijn elegante kledingstijl. Traditioneel, jawel, maar Jean-Louis Dumas, de grote baas van het huis, ontsnapt natuurlijk ook niet aan heersende trends. Zo zocht hij onze landgenoot Martin Margiela aan om zich over de dameslijn te buigen. Voor de herenlijn stelt Dumas al meer dan elf jaar zijn vertrouwen in Véronique Nichanian, een vrouw – inderdaad!
Dumas is een vooraanstaand zakenman die wereldwijd 4239 mensen in dienst heeft. Vroeger zwoer hij bij maatpakken, maar de luxueuze prêt-à-porter van Nichanian, eenvoudig en stijlvol tegelijk, wist hem te bekoren vanaf haar eerste seizoen aan de rue de Faubourg-Saint-Honoré nr. 24 in Parijs.
Na haar baccalaureaatsexamen ging Nichanian aan de Ecole de la Chambre Syndicale de la Haute Couture studeren. Zij was de primus van haar jaar. Nino Cerruti wierf haar onmiddellijk aan als assistente voor zijn herencollectie. “Alles rechttoe rechtaan, zonder buitensporigheden of excessen: het paste precies bij mij.” Nichanian zou elf jaar in dienst blijven bij Cerruti. Tot Dumas haar op een avond thuis opbelt om een afspraak te regelen: “Het sprookje ging ook hier verder.” Nichanian volgde er Bernard Sens op, die een tiental jaar voor Hermès had gewerkt. Voortaan zou zij vereenzelvigd worden met de Hermès-man… Nichanian zette zich meteen aan de ontwerptafel en tekende de ondertussen befaamde Hermès-snit voor de jasjes die, net als haar hemdjassen overigens, tot op de dag van vandaag onveranderd zijn gebleven. De stoffen en kleuren wisselen weliswaar, maar bij Hermès blijven verschillende jasjes-, mantel- en broekenlijnen seizoenen lang meegaan.
“Ik wil uniek zijn in mijn genre, en ik zou willen dat de mannen die mijn kleren dragen iets van hun eigen stijl toevoegen, zodat ook zij op hun beurt uniek zijn,” benadrukt Nichanian.
Al elf jaar lang stelt zij haar creativiteit, haar fantasie en knowhow ten dienste van de elegantie, de grootst gemene deler die de vele facetten van haar werk kenmerkt.
Getuige daarvan de nieuwe herfst-wintercollectie 2000. De kleuren gaan deze keer in de richting van kopergroen, vaalbeige, oranje, anijsgeel, krijtwit en zwart. De dubbele overjassen zijn kort en recht of lang en breed, zodat men er zich helemaal kan inwikkelen. De pakken ogen klassiek of enigszins structuurloos, met twee of drie knopen. De broeken hebben ruiterzakken en vallen recht en breed.
Nichanian, zelf elegant en openhartig, houdt van mannen. Dat is ook te merken wanneer zij een van haar creaties dragen.
De stoffen zijn van de beste kwaliteit, de afwerking is perfect. Onnodig te zeggen dat de prijs navenant is.
De uitzondering bevestigt ook hier de regel, in die zin dat Nichanian geen dassen of schoenen ontwerpt. Deze ressorteren onder andere, al even vermaarde productiesectoren van Hermès.
De ontwerpster praat niet over moderne kleding, maar over hedendaagse kleding: “Wat vandaag telt voor een man, is niet zozeer dat hij een imago uitstraalt, maar dat hij zich goed voelt in deze tijd van reizen, beweging en zakelijke aangelegenheden.”
Kleding is altijd al een communicatiemiddel geweest. Nichanian onderstreept dat en tracht de persoonlijkheid van de man kracht bij te zetten: “Een man geeft het beste van zichzelf wanneer hij zich goed en aantrekkelijk voelt in zijn kleren. Ze moeten comfortabel zitten.” De ontwerpster ligt niet wakker van sociale geplogenheden. “Net zoals de nieuwe economie is ook de nieuwe werkstijl van de man in beweging: je kan vandaag net zo geloofwaardig overkomen in een stijlvol pak als in een sportief hemd. De mentaliteit evolueert, en dat geldt ook voor onze houding tegenover kleding.” De marketingmensen van andere modehuizen willen hun mannelijke klanten graag doen geloven dat zij zich met de aanschaf van hun kleding meteen ook een nieuwe persoonlijkheid aanmeten. Nichanian weigert de mannen die zij kleedt te transformeren. “Wanneer ik iemand ontmoet, is het zijn ware persoonlijkheid die mij interesseert, dat wat die persoon te zeggen heeft: ik geef de voorkeur aan een foutje tegen de goede smaak dat past bij het geheel van die man, boven het volmaakte van een opgedirkt iemand. Ik heb een hekel aan mannen die de mode op de voet volgen.” Nichanian wekt niet de indruk zich te moeten plooien naar de behoeften van het huis waarvoor zij werkt: “Ik geef het beste van mijzelf om precies dat te ontwerpen wat de hedendaagse man graag wil dragen. Vanuit dat oogpunt creëer ik dus geen Hermès of Nichanian. Ik breng gewoon kledingstukken uit voor de mannen rondom mij, met hun verschillende persoonlijkheden en beroepsbezigheden. Ik tracht in eerste instantie naar hen te luisteren.” Toen ze bij Hermès in dienst trad, zei Nichanian tegen Dumas dat ze kledingvoorwerpen wou ontwerpen. In een huis waar afwerking, verfijning, zin voor detail, oog voor bijzondere kleuren en materialen zo belangrijk zijn, “moet ieder stuk, elk kledingstuk, volstaan op zich”, meent zij.
Voor Nichanian dus geen Total Look, geen bislijn, geen sportlijn, city look of landelijke look. Bij Hermès hoeft u niet op zoek te gaan naar een complete uitrusting met alle bijbehorende accessoires om de stijl van het huis uit te dragen. “Ik geef de voorkeur aan aparte stukken. Als je bij ons een kledingstuk koopt, draag je dat met iets wat al in je kast hing: een pull van ergens anders bijvoorbeeld. Je koopt een kledingstuk omdat je er iets voor voelt. Vervolgens krijgt het een plaats in je leven en in je garderobe”. Dat neemt niet weg dat iedere collectie toch wel blijk geeft van samenhang. Het belangrijkste is dat de elementen niet noodzakelijk moeten worden gecombineerd met andere stukken uit de collectie.
Nichanian heeft het geluk dat ze ieder seizoen opnieuw carte blanche krijgt van Dumas. “Ik voel me dan ook volmaakt gelukkig in mijn collecties bij Hermès. Marketing is een woord dat mij hier vreemd is! Wij geven hier voor alle marktsectoren gewoon het beste van onszelf op het gebied van ontwerp en realisatie. Vervolgens trachten wij de klant te overtuigen met onze kwaliteit. Bij Hermès vindt er geen van te voren uitgestippeld marketingonderzoek plaats,” aldus de ontwerpster.
Voor haar defilés doet de Parijse zelden een beroep op professionele modellen: zij kiest een aantal mannen uit van uiteenlopende leeftijden met een verschillende lichaamsbouw en kleedt ze vervolgens met wat hen het beste staat.
En het prijskaartje? “Ik heb liever dat een man die aan het begin van zijn carrière staat een tijdje blijft dromen van een kasjmieren pull van 36.000 frank, dan dat hij er meteen een bij ons zou kunnen kopen voor 12.000 frank, maar dan van een mindere kwaliteit. Er is één waarheid, één product. Al die mensen die zogenaamd zweren bij luxe, maar dan kasjmieren jasjes naar je hoofd gooien tegen een belachelijk lage prijs… Zij bieden niet hetzelfde product aan als ik. Ik bestel speciale stoffen van 4800 tot 6000 frank per meter. Beide vestjes dragen het etiket kasjmier, maar wie echte luxe maakt, gebruikt alleen de beste kwaliteit… Schiet beide kledingstukken even aan, en je zal meteen merken waarin je je het beste voelt. Het gebruikte materiaal verraadt zichzelf.
serge vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier