Iedereen programmeur
Vietnamezen die recht van de middelbare school komen, kunnen moeiteloos de tests aan die kandidaat-programmeurs bij Google voorgeschoteld krijgen. Daar moet iedereen in Vlaanderen wakker van liggen.
Toen een ingenieur van Google, een van dé topbestemmingen van ICT-talent, onlangs op vakantie was in Vietnam, kon hij zijn ogen niet geloven. Al in de lagere school leren de kinderen er programmeren en die vaardigheden ontwikkelen ze verder in de middelbare school. Het niveau van de oefeningen in het laatste jaar is gelijkaardig aan dat van de tests die kandidaat-programmeurs moeten afleggen tijdens hun sollicitatie bij Google. Leg die oefeningen voor aan de gemiddelde schoolverlater in Vlaanderen en je krijgt een paniekerige blik in plaats van een correcte oplossing.
De ICT-vaardigheden van Vlaamse 18-jarigen beperken zich nog al te vaak tot efficiënt online zoeken, een tekstverwerker bedienen en relatief eenvoudige bewerkingen uitvoeren in een spreadsheet. Dat ze daarbij meestal al meer computervaardigheden hebben dan hun ouders, is naast de kwestie. Voor het soort hoogkwalitatieve jobs dat Vlaanderen welvarend moet houden in de 21ste eeuw is dat compleet ontoereikend. Vergeet het begrotingstekort, de vergrijzing of de dalende concurrentiekracht. Al die problemen verzinken in het niets bij het vooruitzicht dat we er niet in slagen de toekomstige generaties voor te bereiden op de verdere en steeds snellere informatisering van onze economie. Philippe Rogge, topman van Microsoft België, zei onlangs in Trends dat kunnen programmeren het rijbewijs van de toekomst wordt. De jeugd in Vietnam is er klaar voor. De onze niet en wij hebben nochtans een pak meer middelen.
Vlaanderen mag zichzelf niet in slaap wiegen omdat de gemiddelde leerling internationaal aan de top staat in wiskunde. Programmeren is inderdaad voor een groot stuk logica, een tak van de wiskunde. Maar het blijft een vak apart en het zou ook zo moeten worden onderwezen. Iedereen moet leren programmeren, ook in het technisch onderwijs. Het is een grote misvatting dat programmeren enkel voor ingenieursfuncties is weggelegd. De complexiteit van industriële machines neemt zo snel toe dat een uitgebreide ICT-kennis onontbeerlijk wordt. Ook bedienden zullen meer en meer eenvoudige programmaatjes moeten schrijven om de steeds groter wordende hoeveelheid informatie in hun organisatie te kunnen analyseren. Met de kennis om een mooi grafiekje te maken, een gemiddelde te berekenen of iets alfabetisch te sorteren, zal je er dan niet meer komen.
Het probleem is dat Vlaanderen die ICT-kloof niet snel en structureel kan aanpakken. De meeste leerkrachten hebben onvoldoende programmeervaardigheden en dat deficit is moeilijk weg te werken. Het zou al een begin zijn dat zij op pedagogische studiedagen een initiatief zouden proberen als Codecademy, dat erg toegankelijke ICT-cursussen aanbiedt. Eigenlijk zou iedereen erbij gebaat zijn enkele introductielessen tot programmeren te volgen. Dan zouden we collectief beter aanvoelen voor welke enorme uitdagingen jongeren komen te staan. Er zijn maar weinig sectoren waar de zaken zo snel evolueren als in ICT. Door de digitalisering verspreidt die versnelde veroudering van kennis en vaardigheden zich nu ook overal in de samenleving. Op een redelijk niveau kunnen programmeren, is de beste garantie om te kunnen blijven meedraaien in die voortdurende ratrace.
Stijn Fockedey
Voor het soort hoogkwalitatieve jobs dat Vlaanderen welvarend moet houden in de 21ste eeuw is de ICT-kennis van onze school- verlaters compleet ontoereikend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier