Hyundai Getz
Hyundai doet zijn intrede in het clubje van compacte, polyvalente auto’s.
Het kan eigenaardig klinken, maar sommige Aziatische constructeurs, waaronder Hyundai, herontdekken het belang van de Europese markt. Niet alleen bieden ze vlot dieselversies aan, maar ook het koetswerk, het interieur en het rijgedrag worden overvloedig overgoten met een Europees sausje.
Dat geldt zeker voor de nieuwe Hyundai Getz, met als Europese concurrenten: Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio en VW Polo. Geen makkelijke opdracht om het tegen deze tenoren op te nemen, want met de nieuwkomer wil Hyundai zijn intrede doen in het clubje van de compacte, polyvalente auto’s die het goed doen op de Europese volumemarkt. Het marktsegment waarin de Getz als allesdoener thuishoort, was in 2001 goed voor 4 miljoen auto’s, dat is meer dan een kwart van de totale autoverkoop in Europa vertegenwoordigt.
Het Getz-gamma bestaat uit drie benzinemotoren en een moderne CRDi common rail turbodiesel. Elke motor heeft welbepaalde kenmerken die passen bij een specifiek gebruik. De functionele instapversie kan het best worden gebruikt als praktische stadsmus en kost 8999 euro. Dat is de driedeurs GLi met 1.1 benzinemotor. Dynamische chauffeurs laten zich makkelijk verleiden door de knap rijdende driedeurs GT, met een soepel en dynamisch rijgedrag gekoppeld aan sportieve prestaties. De 1.6 GT-motor waarborgt veel rijplezier. De GT is enkel als driedeurs beschikbaar voor een prijskaartje van 13.599 euro. Met de 1.3 benzinemotor heb je dan weer een allrounder die het in de stad goed doet, maar het ook niet laat afweten op snelwegen.
Dieselrijders moeten nog wachten tot het eerste kwartaal van 2003, wanneer de uitstekende turbodieselversie op de markt komt. Met een vermogen van 80 pk en een motorkoppel van 170 Nm kan ook deze Getz-versie worden beschouwd als een praktische gezins-allrounder met uitstekende prestaties. De prijs van de Getz CRDi wordt bekendgemaakt na de homologatieprocedure.
Behalve de GT zijn de Getz-versies beschikbaar in driedeurs- of vijfdeursuitvoering in de uitrustingsniveaus GLi, ‘Up’ en GLSi. Of het nu gaat om de basisversie of de sportieve GT-uitvoering, de Getz-modellen hebben een eigen charme. Tijdens testritten wisten ze ons te bekoren door de comfortabele ophanging die ook in een Europese auto niet misstaat en de goede prestaties. Getz staat synoniem voor een polyvalent bruikbaar interieur, mede dankzij de functionele achterbank die in tal van standen kan worden opgesteld.
Wat veiligheid en comfort betreft, is Getz een auto met alles erop en eraan. Het koetswerk met de korte overhangen en elegante look oogt zeer Europees. De vrij lange wielbasis waarborgt zitcomfort in een interieur dat is uitgerust met kwaliteitsmaterialen en veel praktische opbergvakken. Achterin beschikken de passagiers over voldoende comfortabele zitruimte. Opvallend is dat Hyundai veel zorg besteedde aan de geluidsisolatie van het interieur. Zelfs bij hoge snelheid verstoort het geluid in het interieur het comfort niet al te veel.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Volgende week: Mazda 6.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier