HYUNDAI EXCEL. Tijgersprong
Zuid-Korea, één van de “tijgers” van Zuidoost-Azië, maakt zich klaar voor de aanval op het middenklassesegment van de Europese automarkt. De Hyundai Excel opent het offensief.
Zuid-Korea staat op de drempel van een nieuw tijdperk : het land is goed op weg om een plaats te veroveren tussen de belangrijkste industrielanden van de wereld. Via beschermende maatregelen en staatssteun aan rendabele bedrijven draagt de overheid haar steentje bij om het zogenaamde “Plan 2001” te doen slagen.
Zowel de producenten als de politici in Zuid-Korea staan echter voor een dilemma. In de industrie bestaat een nijpend tekort aan spitstechnologische kennis. Men wil die invoeren, maar tegelijkertijd ook de thuismarkt hermetisch afsluiten voor de invoer van afgewerkte produkten zoals auto’s. In 1993 bijvoorbeeld werden daar 2000 personenwagens ingevoerd en dat in een land met slechts 97 auto’s per 1000 inwoners, terwijl er in de VS en Europa 400 tot 500 auto’s rijden per 1000 inwoners.
Tegen het jaar 2001 wil Zuid-Korea behoren tot de top-tien van de industrielanden. Daarbij speelt de autonijverheid een eersterangsrol ; Hyundai, dat reeds de grootste scheepsbouwer ter wereld is, speelt de eerste viool.
TOTAAL NIEUW.
Hyundai brengt degelijke vier- en vijfdeursberlines op de markt en, iets later in ’95, ook een mooie coupé. De nieuwe gamma wordt in Europa geïntroduceerd onder de naam “Accent” behalve in Frankrijk en de Benelux, waar de reeks “Excel” heet. Peugeot heeft de naam “Accent” immers reeds gedeponeerd voor een speciale reeks en stelde daarom zijn veto : een streep door de rekening van Hyundai, dat in die landen reeds een wagen aanbiedt onder de naam “Excel”.
Deze kortzichtige houding van Peugeot steekt schril af tegen de handelwijze van Mercedes-Benz, dat via een joint venture motoren levert aan het Koreaanse merk SsangYong. Tijdens de internationale persvoorstelling van de nieuwe Accent-reeks, in Korea, noemden zelfs de aanwezige Franse journalisten het veto van Peugeot-baas Calvet een blunder van formaat.
De Hyundai Excel is van bumper tot bumper een totaal nieuwe auto, die niets gemeen heeft met de “oude” Excel. Voor het eerst wordt de wagen aangedreven door eigen Hyundai-motoren. Het betreft de eerste generatie Alpha-krachtbronnen van 1300 cc (84 Din pk) en 1500 cc (88 Din pk). Beide motoren zijn krachtig en vinnig ; er is slechts een klein verschil in vermogen, maar het motorkoppel van de 1500 ligt merkelijk hoger dan dat van de 1300-versie. De 1500 rijdt dan ook een stuk soepeler dan de lichtere uitvoering.
PUIK RIJGEDRAG.
De Excel ’95 is iets korter dan zijn “oude” naamgenoot, maar wel breder en hoger, terwijl de wielafstand werd verlengd. Dit alles levert uitstekende rij-eigenschappen op, en er is ook meer ruimte voor de passagiers achterin. Beide Excel-versies hebben een zeer aangenaam rijgedrag, dat vooral afgestemd is op komfort. Sommige chauffeurs zullen de ophanging van de Excel wellicht te zacht vinden naar Europese normen maar de berlines zijn bedoeld als gezinswagens en hebben geen uitgesproken sportieve ambities.
Opmerkelijk is de enorme vooruitgang die Hyundai heeft verwezenlijkt inzake ophanging en vering : twee aspekten die zeker niet het sterkste punt vormden van de “oude” Excel. Wij hebben met de verschillende types vrij hard gereden op kronkelige wegen, en werden aangenaam verrast door het puike rijgedrag en de betrouwbare wegligging. De nieuwe wagens van Hyundai hebben een stevig en rigide koetswerk en zijn uitgerust met alle hedendaagse veiligheidskomponenten.
Het interieur is bewust sober gehouden ; het is echter wel opvallend komfortabel, ergonomisch en veilig voor een wagen van deze klasse. De voorstoelen zijn voorzien van verhoogde randen voor meer steun, de oprolgordels hebben automatische spanners en een airbag is in optie verkrijgbaar op de 1500-versie.
Het Zuidkoreaanse merk Hyundai, dat in Europa reeds een goede reputatie heeft, is aardig op weg om definitief door te breken met de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van de Excel ’95.
O.D.B.
HYUNDAI EXCEL ’95 Het aksent ligt vooral op komfort en krachtige motoren, een aangenaam rijgedrag en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier