HUIS VOOR GRAFICI
Met het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIG) wil de grafische sector het versnipperde technologische aanbod op de markt bundelen. De Turnhoutse vzw wordt het eerste centrum voor gestructureerd en overkoepelend advies in de grafische industrie.
Met Agfa Gevaert en Barco heeft Vlaanderen wereldwijde spitstechnologie in huis, alleen al op het vlak van de digitale druktechnieken. Toch kunnen slechts enkele grote spelers in eigen land de talloze veranderingen in de grafische sector op de voet volgen. Ook de beroepsfederatie Febelgra, die 1100 leden telt, voornamelijk kmo’s, beschikt over onvoldoende middelen om echt de vinger aan de pols te houden, meent Dirk Salens, adviseur bij Febelgra : “Zelfs om aan onderzoek te doen, heeft de federatie te weinig middelen”. Om aan die nood te voldoen, werd de vzw Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie ( VIG) in het leven geroepen. “Voor het eerst zal een centrum overkoepelend en gestructureerd advies kunnen geven in de Vlaamse grafische industrie.”
Het VIG werd geboren in Turnhout en zal daar ook gehuisvest zijn. Turnhout kent topbedrijven uit de grafische industrie en de papier- en kartonverwerking, zoals Brepols, Carta Mundi, Joos, Proost, Van Genechten-Biermans. Het vijftal behoort tot de stichtende leden van het VIG, net zoals Barco en Assidoman Belcoat uit Duffel. Andere partners zijn Febelgra en Fetra, het ACV, de VDAB en het Turnhoutse stadsbestuur. Voor het geld zorgt het kabinet van Vlaams minister-president Luc Van den Brande (CVP), dat 200 miljoen inbrengt. De Europese instellingen komen het centrum tegemoet met eenzelfde bedrag. Turnhout is immers een reconversiegebied, binnen de Doelstelling II.
Het Innovatiecentrum voert studies uit op verschillende vlakken : drukwerk, verpakking en ook de nieuwe media komen aan bod. De activiteiten rusten op vier pijlers : de opvolging van marktevoluties, het organiseren van gespecialiseerde opleidingen, onderzoek en ontwikkeling, en analyses in het eigen laboratorium. “In een eerste fase geeft het VIG werk aan tien mensen. Op middellange termijn is het de bedoeling dat het centrum zelfbedruipend wordt, maar het moet dienstverlening blijven bieden tegen een betaalbare prijs. De toegevoegde waarde bestaat in de gestructureerde wijze waarop onderzoek en ontwikkeling worden uitgevoerd,” aldus nog Dirk Salens. Ook contractgebonden onderzoek wordt mogelijk binnen het VIG. Ondanks de grote knowhow op grafisch vlak in Vlaanderen, moeten nog te veel spitstechnologische bedrijven voor analyses en onderzoek naar het buitenland. Het VIG wil de rol overnemen die de onderzoekscentra vervullen in Helsinki ( VTT), München ( Fugra) of Pittsburgh ( GATF). Ook buitenlandse bedrijven kunnen er bestellingen plaatsen.
DIRK SALENS (FEBELGRA) De toegevoegde waarde van het VIG bestaat in het gestructureerd en overkoepelend advies aan de grafische sector.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier