Hotel in een hotel
Almaar meer hotels richten zogenaamde executive floors in. Weegt de hogere prijs op tegen de extra service die men er krijgt ?
Bij de ene keten heten ze executive floors, bij de andere clubs of conciërge levels : de verdieping(en) in een hotel, voorbehouden aan de zakenreiziger. In de meeste gevallen vindt u op dezelfde etage ook nog conferentie- en vergaderzaaltjes of een secretariaat (het business centre).
Inzake faciliteiten onderscheiden deze verdiepingen zich van de rest van het hotel door een eigen conciërge, een lift die alleen met een speciale kaart werkt, gratis kranten en tijdschriften, gezellige salons waar vieruurtjes worden geserveerd en de hele dag sandwiches verkrijgbaar zijn. De kamers van dit hotel in het hotel tellen meestal enkele vierkante meters meer, zijn voorzien van een telefoon met twee of zelfs drie lijnen, pc- en modemaansluitingen, plus een tv-video met een uitgebreide selectie aan kanalen.
Oorspronkelijke bedoeling van de executive floors was om zakenlui oases van rust te bieden in de drukke luxehotels. Hotelmanagers zien hun vaste klanten nu eenmaal niet graag verzuipen in een massa toeristen die elkaar luidruchtig verdringen in de lobby, de bar of het restaurant. Voor deze extra’s betaalt de klant in vergelijking met een gewone kamer tussen 1500 en 3000 frank meer per nacht. Maar dat blijkt geen hinderpaal te zijn : de executive floors, die opgang begonnen te maken in de jaren tachtig, kunnen nagenoeg allemaal rekenen op een hoge bezetting. Het concept van een hotel-in-een-hotel blijkt zo aan te slaan, dat de Sheraton-groep in New York een pand optrok ( Sheraton Russell, Park Avenue) dat nu gepromoot wordt als het “eerste, echte zakenhotel”. Elke verdieping heeft een eigen ontbijtsalon, elke kamer is uitgerust met een kantoorhoek, een telefoon met drie lijnen, printer, pc-aansluiting, kopieer- en faxapparatuur.
Eigenlijk richten executive floors zich op klanten die meer tijd op hun kamer doorbrengen dan de doorsnee congresganger of snelle salonbezoeker. In die filosofie moeten echter alle hotelfaciliteiten daarop zijn afgestemd. En dat is vaak nog altijd niet het geval. In de Britse krant The Times beklaagde zich enkele weken geleden nog een corporate traveller : Wat heb ik eraan, schreef de man, als er zich een prachtig business centre op mijn verdieping bevindt dat dicht is van 16.00 uur tot ‘s anderendaags 7.00 uur ? En wat is het nut van een zeer dure wasserijdienst, als ik na vijf uur geen hemd meer gestreken krijg ?
Enkele vierkante meter meer, een secretaresse achter een pc en een extra-telefoontoestel maken van een gewone verdieping inderdaad nog geen executive floor.
MARLEEN FYNHOUDT
Executive floors Kamers zijn uitgerust met een kantoorhoek, een telefoon met drie lijnen, printer, pc-aansluiting, kopieer- en faxapparatuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier