Hoogvlieger in low-tech
Janssens Field Services groeit in de hippe technologie van het moment: glasvezel, slimme meters en het internet van de dingen. Toch heeft het gros van het personeel niet meer dan een humanioradiploma.
Met 700 medewerkers in de Benelux zijn ze, zegt Koen Verbergt (43), CEO en medeoprichter van Janssens Field Services, een installateur van elektronica ‘achter de voordeur’. De overkoepelende Janssens Group draaide vorig jaar 33 miljoen euro omzet. Met Nederland erbij haalt ze net geen 40 miljoen euro. De courante bedrijfskasstroom is 4 tot 6 procent.
Het grootste contract vandaag is de installatie van de glasvezel van Proximus bij particulieren en bedrijven. Janssens doet daarvoor nu de situatiebeschijving in appartementsgebouwen. “Die glasvezel moet binnen geraken en naar boven gaan. Dat is een arbeidsintensief proces waarvoor veel informatie nodig is”, zegt Verbergt. Janssens ontwikkelde in zes maanden een applicatie om die informatie op te slaan en beschikbaar te stellen aan zijn partners. Dat is een van de consortia waaraan Proximus de installaties heeft uitbesteed, de tijdelijke vereniging Go4Fiber met daarin naast Janssens ook Engie Fabricom en Jacops-Stadsbader.
Dat Janssens daarvoor zelf een toepassing schrijft, zegt alles over zijn aanpak. Veel van de werknemers hebben enkel een getuigschrift lager onderwijs, de meerderheid maakte zijn middelbare school af en minder dan 10 procent deed hogere studies. Tegelijk is het bedrijf sterk geïnformatiseerd. Technici krijgen ‘s ochtends hun werklijsten, melden zich bij elke job, sturen foto’s voor en na, registreren het verbruik van hardware en de activatie van diensten, vragen een digitale handtekening aan de klant. Alles gebeurt online.
De 3000 dagelijkse interventies worden geanalyseerd op gemiddelden, afwijkingen en onverwachte voorvallen en komen terecht in de dashboards van het management. De technici op het terrein zien hoe goed ze presteren en wat ze kunnen verbeteren. Een zeskoppig projectteam tekent de werkstromen uit en volgt de dashboards op. Uiteraard is er ook een rapportering voor de opdrachtgevers.
Drie maanden geleden is het magazijn vanuit de Slachthuisstraat in Antwerpen naar Houthalen-Helchteren verhuisd. “We groeiden hier echt door het dak”, vertelt CEO Verbergt, een van de vier leden van het directieteam.
Diversificatie en kostenspreiding over meerdere klanten zijn de kern van de rentabiliteit van Janssens. Proximus, HP en Scarlet zijn de grootste klanten. Verbergt: “Met het internet van de dingen komt er een explosie aan sensoren voor slimme energie, beveiliging en gebouwenbeheer. Die moeten allemaal geïnstalleerd en onderhouden worden. En wie ga je bellen als je thermostaat om 9 uur ‘s avonds niet meer werkt?” Nu al installeert Janssens slimme thermostaten voor Engie, ENI en sinds kort Essent. Verbergt denkt dat operatoren de installatie en de service op Janssens-apparatuur zullen uitbesteden.
Pieken en dalen
Volgens Janssens veranderen de langetermijnprojecten de relatie met een operator als Proximus. “Je bent niet enkel een citroen die wordt uitgeknepen. Je probeert samen die citroen te doen groeien. Je krijgt meer verantwoordelijkheid voor heel de keten.”
Janssens kan pieken en dalen compenseren door de combinatie van activiteiten. “Alarmsystemen betekenen veel werk vóór vakantieperiodes en in de zomer. Slimme thermostaten zijn populair tussen september en april, tot na Batibouw. Printeronderhoud is relatief stabiel, met een vermindering in de schoolvakanties.” Occasioneel zijn er speciale acties, zoals toen Telenet vorig jaar 60.000 modems moest vervangen.
In het kantoor aan de Slachthuislaan heeft de groep twee contactcenterteams, een voor de dispatching van de technici, een ander voor het contact met de eindgebruikers. Zij checken onder meer op voorhand of de klanteninstallatie geschikt is voor een bepaald type apparaat. Een ander contactcenter bedient Wallonië en Brussel, waar Janssens 60 procent van zijn omzet haalt. Een derde ploeg bedient Nederland vanuit Den Bosch.
Deel van internationale groep
Het contract met HP had Janssens nooit gekregen zonder zijn alliantie met het Luxemburgse Solutions 30, beursgenoteerd in Frankfurt en Parijs. Solutions 30 had vorig jaar 192 miljoen euro (+53%) omzet en installeert in zijn kernland Frankrijk naast glasvezel ook slimme gasmeters en 30 procent van de slimme elektriciteitsmeters Linky.
“In Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje heeft het gelijkaardige activiteiten als wij. Zijn Benelux-vestiging verloor omzet, maar daar zat wel het HP-contract in. Wij boden aan het voor hen in de Benelux te runnen.” Verbergt en zijn zakenpartner Christophe Vervroegen verkochten vorig jaar de helft van hun aandelen aan Solutions 30, dat een calloptie heeft op de rest.
Verbergt: “Je moet tegen Google en Nest kunnen zeggen: wil je West-Europa? Hier tekenen. Dat zagen we ons niet meer uitbouwen. Private-equityfondsen waren al met cheques gekomen, maar dan moet je daarna overnames doen. Ik geloof meer in het samenbrengen van ondernemers in een platform. Dat is Solutions 30 voor mij. Zij laten ons ondernemen in de Benelux. Wij zoeken nog ondernemers voor ons team. Werk in een laag segment zoals het onze zal niet gauw verdwijnen. Er zal altijd iemand nodig zijn om dat slimme slot of die camera te installeren. Draadloos wordt dat eenvoudiger. Maar het wordt zoals met Ryanair. Wie zich vroeger geen alarmsysteem kon permitteren, zal dat nu wel kunnen.”
Bruno Leijnse, fotografie Kris van Exel
“Werk in een laag segment zoals het onze zal niet gauw verdwijnen. Er zal altijd iemand nodig zijn om dat slimme slot of die camera te installeren”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier