HONDENMODE
Onder de hondenliefhebbers is de hondenboetiek Cardini te Merksem een zeer bekend begrip. Klanten vinden er niet enkel exclusieve hondenkledij op maat, ze kunnen er ook terecht om hun hondjes te laten verzorgen.
M onique Janssens (46), zaakvoerder van het schoonheidssalon voor honden Cardini, heeft haar liefde voor dieren geërfd van haar ouders. Zij hadden een dierenspeciaalzaak, De Kardinaal, in het hartje van Antwerpen. Janssens beperkte zich een negental jaar geleden tot honden. Dankzij haar opleiding als hondenkapster, haar jarenlange ervaring (reeds 28 jaren) en natuurlijk ook haar passie voor honden is Cardini op korte tijd uitgegroeid tot een zeer bekend begrip in de branche.
De voorbije jaren nam Monique Janssens met Cardini geregeld deel aan modeshows en trimwedstrijden voor honden. En met succes. Naast het winnen van verschillende medailles werd Monique Janssens in 1993 zelfs uitverkozen tot Belgisch kampioene van een hondentrimwedstrijd.
In haar vrije tijd geeft Monique Janssens opleidingen en vervolmakingscursussen in het toiletteren van honden. Sinds enkele jaren is ze ook ondervoorzitster van de hondentrimvereniging Trimcanis, die ervoor ijvert dat elk hondenras overal getrimd wordt volgens een bepaalde standaard eigen aan dat ras. “Het correct trimmen van honden is niet makkelijk,” zegt Monique Janssens. Zelf beschrijft ze zich als een perfectioniste en dat eist ze dan ook van de mensen die ze opleidt. Gemiddeld duurt een toilettage bij Cardini zo’n twee en een half uur en de prijs schommelt tussen de 895 en 1900 frank.
In de boetiek vinden klanten naast een groot assortiment luxe hondenproducten ook de exclusieve Cardini-kledingslijn, ontworpen door Monique Janssens zelf. Elk hondenpakje wordt op maat en met kwaliteitstoffen gemaakt. De prijs van deze kledij ligt daardoor uiteraard iets hoger. Maar, beweert Monique Janssens, de klanten betalen graag iets meer voor een goed aanpassend en kwaliteitsvol pakje.
De markt toont veel belangstelling voor de hondenkledij. Zo kreeg Monique Janssens zelfs vanuit Canada de vraag om in 2002 een modeshow voor honden te organiseren, gekoppeld aan het wereldkampioenschap hondentrimmen. Of Monique Janssens mee zal doen, is nog niet beslist. “Het is een hele eer en een aantrekkelijk voorstel,” zegt Janssens, “maar het leven is meer dan werken alleen. En zo meedoen aan een modeshow brengt toch een heleboel stress en kopzorgen met zich mee.”
Cardini heeft een trouw publiek waardoor Monique Janssens aan externe communicatie weinig belang hecht. “Als we via mond tot mond reclame bekend geraken tot in Canada, is het toch onnodig om zelf nog te adverteren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier