Honda Deauville
De Honda NT650V – de Deauville – was in 1999 ‘s lands best verkochte motor. Voor het eerst sinds jaren prijkt er geen custom op nummer één.
De NT650V (Deauville) is een toer- en stadsmotor waarvan er vorig jaar 744 exemplaren werden ingeschreven. Honda lanceerde dit model in 1998. Maar echt nieuw was de motor niet. Eigenlijk gaat het om een aangeklede NTV650 (Revere) die in het begin van de jaren negentig werd uitgebracht: een watergekoelde V-twin met een inhoud van 650 cc en een cardanaandrijving. De NTV was een naked bike, bedoeld als functionele motor, die niet het verhoopte succes bracht. De Deauville bracht dat wel.
“Kleding is belangrijk, anders zou de mode-industrie niet zo’n grote omzet genereren,” zegt Marc Verriest van Honda België. “Het verschil zit dikwijls in de details.” Honda had dat ook in de gaten. Onderzoek wees immers uit dat 52% van de Revere-rijders zijkoffers monteerde en 20% een topcase om meer bagage mee te kunnen nemen. Honda vond evenwel dat de meeste van die accessoires het uiterlijk van de motor verpestten. Een blik op het (woon-werk)verkeer leert dat Honda in de roos heeft geschoten met de Deauville, waarbij koffers en kuip één harmonieus geheel vormen.
Volgens Verriest heeft de Deauville een deel van zijn succes te danken aan de ontwikkeling van de motorrijder in ons land. Hij noemt de Deauville rationeler dan de custum-motoren. Die Harley-Davidson-achtige motoren vormen vaak de opstap in de motorbranche. “Klanten die zulke motoren kopen, komen op een moment dat ze zeggen: ik heb de eerste stap gezet, nu de volgende. Dat betekent vaak een andere motor dan een custom,” aldus Verriest. Een andere motor wil zeggen: praktischer en comfortabeler tijdens lange ritten.
Een en ander betekent niet dat de customs helemaal uit de gratie vallen. Verre van. De Deauville is eerder de uitzondering, want de nummers twee tot en met vijf zijn exemplaren van het easy-rider-fenomeen: de Suzuki VZ800 Marauder (725 stuks), de Yamaha XVS650 Drag Star (656), de Honda VT750C Shadow (632) en de Kawasaki VN800B Classic (605). Nummer zes is de vernieuwde Honda CBR600 (596), op de voet gevolgd door de Yamaha YZF R6 (558). Honda neemt met de naakte CB600F de achtste plek in (496). BMW is het enige Europese merk dat een model heeft in de toptien ( R1100RT, 493 stuks). Yamaha’s supersportmodel R1-100 sluit het eerste tiental af (483).
ad van poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier