Honda CR-V
Eén van de meest veelzijdige gezinsauto’s van het ogenblik.
Dat de CR-V van Honda de voorbije drie jaar de meest verkochte compacte benzine-SUV ( sports utility vehicle) in Europa was, hoeft niet te verbazen. De CR-V combineert immers de eigenschappen van een gewone pendelwagen met de ruimte- en terreinkwaliteiten van een vrijetijdsauto. Deze Honda is uitgerust met automatische vierwielaandrijving. Zodra de CR-V merkt dat het wegdek glad wordt (door bijvoorbeeld water, sneeuw of slijk) en de grip van de tractiewielen dreigt te verminderen, schakelt hij volledig automatisch over van voor- op vierwielaandrijving.
De CR-V 2002 kreeg een nieuwe, vinnige 2.0 benzinemotor mee en een al even nieuwe voor- en achterophanging. Rijden wordt daardoor nog prettiger. Jawel: het rijcomfort kan makkelijk worden vergeleken met dat van een ‘gewone’ auto. Alleen biedt deze wagen (vanaf 22.570 euro in S-, LS- en ES-versies) het voordeel dat u er ook mee op het terrein kunt.
Opmerkelijk is ook dat het nieuwe model over een van de grootste en meest flexibele interieurs in zijn klasse beschikt. De comfortmaten van de nieuwkomer werden geoptimaliseerd (meer elleboog- en beenruimte) en door de compacte ophanging, de dwarse opstelling van de motor, de montage van de brandstoftank tussen de voor- en achteras en de plaatsing van de parkeerrem op het vernieuwde instrumentenbord, kunnen ook kinderen zich makkelijk in het comfortabele interieur verplaatsen.
De laadruimte van de Honda is zonder meer polyvalent. De achterbank kan worden opgedeeld volgens een 60/40-verhouding. Elk deel kan afzonderlijk, over 170 mm worden verschoven om meer been- of laadruimte (u hebt de keuze) vrij te maken. De achterbank is in twee stappen neerklapbaar. Om lange voorwerpen te vervoeren, kan de rugleuning van de voorste passagierszetel op de zitting worden neergeklapt. De achterste zetelrij kan eveneens geheel of gedeeltelijk naar voor worden geklapt (in verticale stand). Het laadvolume bedraagt in dat geval 952 liter. Zo kunnen bijvoorbeeld twee mountainbikes worden vervoerd zonder dat de voorwielen ervan moeten worden gedemonteerd. Ook het koffergedeelte is groter geworden. Afhankelijk van de stand van de achterste zetelrij bedraagt het laadvolume nu tussen de 527 liter en de 628 liter.
De CR-V 2002 wordt aangedreven door de uitstekende nieuwe i-VTEC-motor. Deze Honda-benzinemotor paart superieure verbruiks- en emissiewaarden aan een hoog vermogen en een breed koppel vanaf de lage toeren (standaard: manuele vijfbak; viertrapsautomaat tegen meerprijs).
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier