HOGE VOLUMES, MINDER WINST

MOEILIJKE KLANTEN.

“De concentratie in de papiersector heeft een ernstige impact op onze marges,” aldus Erik Smet, directeur van het in woudproducten gespecialiseerde Westerlund Distribution. Volgens Smet was er tot voor vijf jaar onder de logistieke dienstverleners aan papierproducenten een soort van gentlemen’s agreement om de prijzen redelijk te houden. “Nu niet meer,” weet Smet. “Door de herstructureringen en de dalende marges als gevolg van de overcapaciteit snoeien de papierproducenten waar ze maar kunnen, dus ook bij ons.”

De naam Westerlund klinkt als een klok in de maritieme wereld. Geconsolideerd haalde de groep in 1996 een omzet van 2,7 miljard frank. Met een overslag van 3,2 miljoen ton woudproducten is Westerlund in dit segment veruit de grootste in de Antwerpse haven. Antwerpen behandelde in 1996 4,65 miljoen ton forest products en is daarmee marktleider in Europa.

“Het ziet ernaar uit dat onze positie nog belangrijker wordt,” voorspelt Joeri Tielemans, die de woudproducten volgt voor het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. “Eén van de oorzaken van de concentratie in de sector is het tot stand brengen van synergieën, ook wat de logistieke diensten betreft. De gefuseerde bedrijven willen hun logistieke keten vereenvoudigen, dus centraliseren, zodat ze bijna automatisch bij grotere havens als Antwerpen terechtkomen. En gezien het vooral bulktransport betreft, brengen woudproducten meer havenactiviteiten, dus toegevoegde waarde, met zich. De concentratie is dus een goede zaak.”

Ook Zeebrugge hoopt zich op te kunnen werpen als haven voor papierproducent Stora, wiens Belgische dochter Stora Langerbrugge vandaag een beroep doet op de faciliteiten van de Haven van Gent. “We overwegen om een aantal logistieke activiteiten te centraliseren,” aldus Olle Widigsson, technisch directeur van Stora op de Zweedse hoofdzetel. “In november maken we onze beslissing bekend. Ik verheel niet dat Zeebrugge en Vlissingen serieuze kandidaten zijn.”

Antwerpen was dat ook een tijdje. “De Zweden stelden futuristische eisen op ecologisch vlak ze overwogen ernstig om zeilboten in te zetten voor hun transport , zodat onze gesprekken met hen op niets uitdraaiden,” aldus Smet.

Westerlund zal binnenkort ook met Sappi aan tafel moeten zitten. Het concern is, in tegensteling tot zijn nieuwe dochtermaatschappij KNP BT), geen klant van Westerlund.

Papierproducenten blijven wel hun logistieke activiteiten meestal zelf beheren. KNP kondigde zelfs aan nog extra te zullen investeren in verpakking en distributie. ” Outsourcing van logistiek blijft voor de papiersector ongewoon,” klinkt het bij Smet.

ERIK SMET (WESTERLUND) Concentratie in de papiersector leidt tot hogere volumes, maar lagere marges bij logistieke dienstverleners zoals Westerlund.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content